PROJEKT "KOLOROWE EMOCJE GUCIA" jest odpowiedzią na trudności dzieci w nazywaniu, rozpoznawaniu i radzeniu sobie z emocjami. Podstawowym założeniem jest rozwój świadomości własnych emocji, umiejętności radzenia sobie z nimi, a także zdolności dostrzegania emocji u innych, które przyczyniają się do rozwijania pozytywnych relacji społecznych, a także wpływają na jakość życia. Jeśli zależy nam by z dzieci wyrośli dobrze funkcjonujący dorośli, konieczne jest wspieranie ich rozwoju emocjonalnego.
Umiejętność panowania nad emocjami może wpływać na radzenie sobie z trudnościami życia codziennego, w każdym wieku.
Celem projektu jest innowacyjne podejście do przygotowywania formy zajęć, uatrakcyjnienie pracy z dziećmi, zaangażowanie dzieci we wspólne działania.
Dzieci mają możliwość otworzyć się na nowe możliwości wyrazu, opanowania stanów emocjonalnych poprzez kreatywne ćwiczenia, poczucie przynależności do grupy, śmiech i dobrą zabawę
Zasady ogólne.
Projekt powstał w oparciu o aktualne Podstawy Programowe oraz podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/2026:
Pkt. 3. Promocja zdrowego trybu życia w szkole - kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych. Wspieranie aktywności fizycznej uczniów.
Pkt 4. Profilaktyka przemocy rówieśniczej. Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, wsparcie kryzysach w psychicznych.
Pkt 8. Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce
W ramach realizacji projektu nauczyciel będzie wprowadzał dzieci w świat emocji w sposób spójny, z podziałem na dwie części: edukację czytelniczą w oparciu o serię książek “Uczucia Gucia” i "Przygody Gucia" oraz metody relaksacyjne.
Każda z części będzie prowadzona z udziałem maskotki jednorożca Gucia.
CEL GŁÓWNY PROJEKTU:
Propagowanie czytelnictwa wśród dzieci;
Zwiększenie świadomości dzieci na temat emocji;
Wspieranie rozwoju społeczno – emocjonalnego.
CELE OGÓLNE I SZCZEGÓŁOWE PROJEKTU:
Kształtowanie umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozróżniania emocji;
Rozwijanie zdolności empatii, umiejętności przyjmowania perspektywy innych osób;
Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami;
Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów;
Wspomaganie rozwoju pozytywnych zachowań społecznych;
Kształtowanie poczucia własnej wartości i silnej osobowości;
Rozwijanie słownictwa określającego różne stany emocjonalne i uczuciowe np.: zadowolenie, smutek, szczęście, złość, przykrość, odwaga, zdziwienie itp.;
Umiejętność nawiązywania i utrzymywania pozytywnych relacji z innymi;
Kształtowanie prospołecznych postaw, eliminowanie aspołecznych zachowań,
Zachęcanie dzieci do samodzielnego sięgania po literaturę,
Rozbudzanie zainteresowań czytelniczych wśród najmłodszych,
Zachęcanie do aktywności poprzez wykonywanie różnorodnych zadań,
Kształtowanie dojrzałości emocjonalnej i społecznej,
Wspieranie nauczycieli w realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych oraz opiekuńczych,
Stwarzanie możliwości ogólnego rozwoju dla dzieci i nauczycieli
Tematykę zajęć należy podzielić na dwa moduły zajęć:
1. Przygody Gucia – przygody małego jednorożca oraz rada, jak rozwiązywać różne problemy
„Gucio mówi dziękuję”,
„Gucio uczy się dzielić”,
„Gucio uczy się przegrywać”,
„Gucio uczy się wybaczać”.
Do każdej z pozycji należy wykonać dowolną pracę plastyczną lub scenkę dramową dostosowaną do tematyki przedstawionej w pozycji książkowej.
2. Uczucia Gucia – emocje złożone (do wyboru 4):
„Gucio się zakochuje”,
„Gucio czuje się dumny”,
„Gucio zazdrości”,
„Gucio się niecierpliwi”,
„Gucio szaleje”,
„Gucio czuje się winny”,
„Gucio się nudzi”,
„Gucio się martwi”,
„Gucio nie może się skupić”,
„Gucio się obraża”,
„Gucio nie może zasnąć”,
„Gucio się wstydzi”,
„Gucio się denerwuje”,
„Gucio wierzy w siebie”.
Do 4 wybranych pozycji należy wykonać dowolną pracę plastyczną lub scenkę dramową dostosowaną do tematyki przedstawionej w pozycji książkowej
Realizatorem projektu jest Anna Kaczmarczyk
W dniu 22.10.2025 r. Pani Psycholog zorganizowała spotkanie Grupy Poszukiwaczy z Guciem – Jednorożcem pełnym emocji!!!
Dziś naszą grupę 3-latków odwiedziła Pani Psycholog. Przyniosła ze sobą wyjątkowego gościa – Jednorożca Gucia, bohatera serii książeczek „Kolorowe uczucia Gucia”. Tym razem poznaliśmy historię pt. „Gucio się denerwuje”.
Podczas spotkania Gucio nauczył przedszkolaków rozpoznawać i nazywać różne emocje i pokazał, co potrafi go zdenerwować. Każdy Przedszkolak wskazał jak się dziś czuje. Wspólnie uczyliśmy się, jak radzić sobie ze złością i zdenerwowaniem. Wykonaliśmy ćwiczenie oddechowe polegające na tworzeniu ochronnej bańki – dzięki niej każdy z nas mógł poczuć spokój i bezpieczeństwo.
Na zakończenie zajęć pokolorowaliśmy Gucia zgodnie z emocją, którą dziś zaprezentował.
Dbajmy o siebie i pamiętajmy, aby każdego dnia otaczać się swoją ochronną bańką – tak jak Gucio, niech niemiłe słowa do nas nie docierają, a radość, śmiech i dobre rady zawsze znajdują do nas drogę.













