"Mały patriota - wielkie serce dla Polski"
innowacja pedagogiczna w grupie Wynalazców
Cele ogólne programu
Rozwijanie postawy patriotycznej u dzieci w wieku przedszkolnym.
Poznanie i szanowanie symboli narodowych.
Budowanie więzi z „małą ojczyzną” (rodzina, przedszkole, miejscowość).
Poznawanie polskich tradycji, zwyczajów i legend.
Rozwijanie wrażliwości muzycznej, plastycznej i ruchowej poprzez tematykę ojczystą.
Kształtowanie dumy z bycia Polakiem.
Cele szczegółowe (dziecko):
zna flagę, godło i hymn Polski,
zna stolicę i kilka ważnych miejsc w Polsce,
potrafi zaśpiewać piosenki patriotyczne,
uczestniczy w obchodach świąt narodowych,
zna wybrane legendy polskie,
rozumie pojęcie „ojczyzna” i „mała ojczyzna”,
okazuje szacunek dla tradycji i symboli narodowych.
Metody i formy pracy
metody aktywizujące (zabawy ruchowe, drama, piosenki, wiersze),
metoda projektu (np. praca nad albumem „Moja Ojczyzna”),
działania plastyczne, muzyczne, ruchowe,
formy pracy: indywidualna, w parach, grupowa.
Przewidywane efekty
Dziecko kończące innowację:
zna i szanuje symbole narodowe,
rozpoznaje tradycje i ważne święta,
potrafi nazwać swoje miasto i kraj,
potrafi zachować się podczas uroczystości,
czuje się częścią wspólnoty narodowej.
Proponowany harmonogram działań (rok przedszkolny)
Październik – Jestem Polakiem
Zajęcia wprowadzające: „Polska – moja ojczyzna”.
Zabawa „Moje miejsce na mapie” – zaznaczamy swoje miasto.
Nauka prostych wierszyków o Polsce.
Październik – Symbole narodowe
Poznanie flagi i godła.
Nauka postawy podczas hymnu.
Prace plastyczne: „Moja flaga”.
Listopad – Święto Niepodległości
Obchody 11 listopada (kotyliony, piosenki patriotyczne).
Wspólne odśpiewanie hymnu w przedszkolu.
Udział w akcji „Szkoła/Przedszkole do hymnu”.
Grudzień – Tradycje w Polsce
Poznajemy tradycje bożonarodzeniowe.
Śpiewanie polskich kolęd.
Wykonanie ozdób choinkowych z motywem biało-czerwonym.
Styczeń – Moja mała ojczyzna
Spacer po miejscowości – poznawanie ważnych miejsc (np. urząd gminy, pomnik, kościół).
Album plastyczny: „Moje miasto/miejscowość”.
Luty – Polskie legendy
„Legenda o smoku wawelskim”.
„Wars i Sawa”.
Teatrzyk pacynkowy – odgrywanie legend.
Marzec – Polskie krajobrazy
Góry, morze, jeziora, lasy – rozmowa przy mapie i zdjęciach.
Zabawa ruchowa: „Podróżujemy po Polsce”.
Prace plastyczne: krajobrazy Polski.
Kwiecień – Polskie zwyczaje i święta
Wielkanoc w polskiej tradycji.
Poznanie zwyczajów ludowych (np. topienie Marzanny, malowanie pisanek).
Maj – Polska w sercu dziecka
2 maja – Dzień Flagi.
3 maja – Święto Konstytucji.
„Polska piosenka dziecięca” – koncert grupy dla rodziców.
Czerwiec – Jestem małym patriotą
Podsumowanie całego cyklu.
Prezentacja prac dzieci: album, flagi, kotyliony.
Uroczyste zakończenie: „Mały patriota – jestem Polakiem”.
Ewaluacja programu
obserwacja zaangażowania dzieci,
rozmowy z dziećmi (co zapamiętały, co im się podobało),
analiza prac plastycznych, muzycznych i udziału w uroczystościach,
wystawa i prezentacja dorobku dzieci.
mgr Anna Doroz
mgr Agata Tyska