Wstep
Główny cel innowacji to budzenie zaciekawienia otaczającym światem, dostarczanie pozytywnych przeżyć odkrywania innych kultur poprzez spotkania, warsztaty i obserwacje, a także zdjęcia, albumy, filmy, muzykę, tańce, sztukę, potrawy, stroje.
Ideą innowacji jest tworzenie ciekawego i sprzyjającego rozwojowi otoczenia przy wykorzystaniu wiedzy i doświadczeń osób z najbliższego otoczenia dzieci – rodziców, nauczycieli, pracowników placówki, a także posiadanych zasobów i możliwości. Założeniem innowacji jest przeprowadzenie w ciągu roku szkolnego 8 tygodni tematycznych – dla wybranych krajów świata – m. in. Francja, Turcja, Japonia, Hiszpania, Grecja. Zgodnie z zamysłem innowacji nauczycielki z każdej grupy opracowują szczegółowy materiał dotyczący wybranego kraju z zakresu barw narodowych, muzyki, sztuki, tańca, stroju, potraw i podstawowego słownictw. Kucharz przedszkolny w miare mozliwosci przygotowuje potrawy nawiązujące do aktualnie odbywających się tygodni tematycznych. Dzieci i nauczycielki włączają charakterystyczne dla omawianych regionów stroje przez tydzień trwania zagadnienia, posługują się słówkami z języków obcych.
Cele ogólne:
odkrywanie zewnętrznego świata, poznawanie ludzi i miejsc;
poznawanie wybranych krajów;
wprowadzenie dziecka jako istoty społecznej w świat ludzi i stworzonej przez wieki kultury, obyczajowości, tradycji, norm i zwyczajów oraz elementów historii różnych państw;
kształtowanie u dzieci postawy otwartości i tolerancji wobec ludzi innych narodowości;
zachęcanie do poznania życia codziennego osób z innych krajów;
poznanie ciekawostek przyrodniczo-geograficznych innych państw;
rozwijanie zainteresowań związanych z turystyką.
Cele szczegółowe:
Dzieci potrafią (w zależności od wieku):
- wskazać na mapie świata wybrane kraje i ich stolice;
- posługiwać się kilkoma słowami w innych językach (dzień dobry, do widzenia, zwroty grzecznościowe);
- rozpoznawać i nazywać niektóre symbole narodowe wybranych krajów;
- wymienić potrawy charakterystyczne dla danych regionów;
- rozpoznać tańce pochodzące z wybranych krajów;
- opowiedzieć o niektórych tradycjach i zwyczajach innych państw;
- przyporządkować elementy stroju do wybranego kraju - czerpać radość z kontaktu z osobą/muzyką/sztuką z innego kraju;
Dzieci z grupy Wynalazców odbyły niezwykłą podróż do Włoch. Podczas zorganizowanego dnia włoskiego przedszkolaki mogły poznać kulturę i smaki Italii.
Przez cały dzien dzieci nauczyły się także kilku zwrotów w języku włoskim.
Dzieci poznały najbardziej znane miejsca i zabytki tego pięknego kraju. Flaga, hymn, godło i kształt Włoch na mapie nie są już obce naszym przedszkolakom. Dzieci słuchały też z zaciekawieniem znanej bajki włoskiego autora Carla Collodi „Pinokio”.
Dnia 28.11.2024r. w grupie Wynalazców odbył się dzień hiszpański, który przeniósł wszystkie przedszkolaki do słonecznej Hiszpanii – kraju corridy i flamenco. Poznały tradycje hiszpańskie . Poznały proste wyrazy w języku hiszpańskim: dzień dobry, cześć , do widzenia , dziekuję . Na koniec zajęć dzieci mogły zaprezentować swoje zdolności plastyczne – pokolorować hiszpańskie symbole.
Dnia 30 stycznia wybraliśmy się w kolejną wirtualną podróż w ramach realizacji projektu- do Francji. Oprowadził nas po niej Czerwony Kapturek. Poznaliśmy francuskie zabytki, samochody i upodobania kulinarne. Dowiedzieliśmy się, które znane im filmy, bajki i piosenki pochodzą z Francji. Potrafimy przywitać się i pożegnać w jęz francuskim.