Program zajęć rozwijających „Kochamy Czytać!” dla dzieci 5-letnich edukacji wczesnoszkolnej.
Nauczyciel prowadzący: Martyna Smyczyńska
Charakterystyka:
Program przeznaczony jest dla dzieci w wieku 5 lat. Założeniem jego jest wspieranie ogólnego rozwoju dzieci, wychodzenie naprzeciw potrzebom przedszkolaków oraz nauka poprzez zabawę.
Program przygotowany jest w oparciu o aktualną podstawę programową kształcenia ogólnego i program edukacji przedszkolnej („Przedszkole jest miejscem, w którym poprzez zabawę dziecko poznaje alfabet liter drukowanych”. „Jeżeli dzieci w sposób naturalny są zainteresowane zabawami prowadzącymi do ćwiczeń czynności złożonych, takich jak liczenie, czytanie, a nawet pisanie, nauczyciel przygotowuje dzieci do wykonywania tychże czynności zgodnie z fizjologią i naturą pojawiania się tychże procesów”) oraz metodę symultaniczno – sekwencyjną Jagody Cieszyńskiej.
Głównym celem programu jest rozwijanie u uczniów uniwersalnych kompetencji, takich jak: nauka czytania, logiczne myślenie, zadaniowe podejście do stawianych problemów oraz umiejętność pracy zespołowej w sposób najbardziej przyjazny dzieciom, czyli przez zabawę. Poprzez korzystanie z bogactwa literatury dziecięcej w programie będą rozwijane kompetencje czytelnicze.
Czas realizacji to jedna godzina tygodniowo przez cały rok szkolny 2023/2024.
Czas realizacji programu: wrzesień 2023 – czerwiec 2024.
Cele szczegółowe:
· rozpoznawanie liter drukowanych;
· łączenie liter w sylaby, a następnie w proste wyrazy;
· wprowadzenie do nauki techniki czytania;
· rozwijanie wyobraźni i logicznego myślenia,
· ćwiczenie koncentracji uwagi,
· rozwijanie zdolności i zainteresowań,
· rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej,
· rozwijanie aktywności czytelniczej,
· doskonalenie aktywnego słuchania,
· wyrabianie umiejętności poprawnego posługiwania się językiem ojczystym,
· poszerzanie i pogłębianie wiedzy polonistycznej,
· rozwijanie wrażliwości estetycznej,
· doskonalenie sprawności manualnej,
· kształtowanie umiejętności współpracy i współodpowiedzialności,
· zwiększenie spójności grupy poprzez umiejętność komunikacji i wzajemne zrozumienie.
Metody pracy:
metoda praktycznego działania,
metoda słowna,
metody aktywizujące,
metody audiowizualne,
praca z kartami pracy,
gry i zabawy dydaktyczne.
Formy pracy:
grupowe,
zespołowe,
indywidualne.
Tematyka zajęć:
Zainteresowanie dzieci literami drukowanymi – wprowadzenie uczniów w świat liter.
wspólne rozpoznawanie liter i odczytywanie sylab na podstawie serii książek logopedycznych Jadwigi Cieszyńskiej „Kocham Czytać” (pakiet 18 zeszytów),
rozpoznawanie i dopasowywanie liter do siebie, tworzenie tematycznych zbiorów,
pisanie/malowanie/wyklejanie/układanie ze sznurków/drucików liter drukowanych po śladzie lub według wzoru,
samodzielne próby pisania liter na kartce lub na piaskowej tacy; układanie sylab i prostych słów z nowopoznanych liter,
uzupełnianie wyrazów z lukami.
2. Czytanie przez nauczyciela logopedę krótkich opowiadań o literach z serii książek „ABC… Uczę się”:
· utrwalenie nowopoznanej litery i rozpoznawanie jej w słowach,
· poszerzenie słownictwa zaczynającego się od danej litery,
· ćwiczenie koncentracji uwagi,
· rozwijanie zdolności i zainteresowań,
· rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej,
· rozwijanie aktywności czytelniczej,
· doskonalenie aktywnego słuchania,
· tworzenie pytań i układanie odpowiedzi na pytania.
3. Zachęcanie do samodzielnego czytania:
· liter, sylab, prostych słów, a w końcowej fazie zdań.
4. Zaproszenie gościa (rodzica i/lub nauczyciela z GPZP), który odczyta uczniom fragment wybranej książki.
5. Zorganizowanie konkursu „Mistrz czytania serii Kocham Czytać”.
6. Wykonywanie zadań dodatkowych – rebusy, krzyżówki, itp.
7. Prezentowanie własnych upodobań czytelniczych.
Oczekiwane efekty
Dziecko potrafi:
· rozpoznać litery drukowane,
· złożyć litery w proste słowa,
· podjąć próbę samodzielnego czytania,
· uzupełniać luki w wyrazach,
· przyporządkować proste napisy do obrazków,
· rozwiązywać proste krzyżówki/rebusy,
· w prosty sposób przeanalizować wysłuchany tekst,
· zaprojektować i wykonać pracę plastyczną do tekstu.
Ewaluacja:
W ramach ewaluacji programu prowadzona będzie obserwacja pracy przedszkolaków oraz ocena ich wytworów. Na zakończenie zajęć dzieci ocenią ich atrakcyjność wypełniając krótką ankietę.
Uwagi:
Program może ulec modyfikacji w zależności od predyspozycji dzieci, możliwości czasowych i środków dydaktycznych będących do dyspozycji nauczyciela.