INNOWACJA PEDAGOGICZNA
,, Pory roku w naszym ogrodzie”
realizowania w grupie Poszukiwaczy w roku szkolnym 2022/2023 i kontynuowana w grupie Zdobywców 2023/2024
Dziecko w wieku przedszkolnym wchodzi w aktywne relacje ze swoim środowiskiem społecznym i przyrodniczym, nawiązuje żywy i silny kontakt z przyrodą a poznanie przyrody dostarcza dziecku wiele możliwości przeżywania nowych doznań i wzbogacania wiedzy, sprzyja także rozwojowi umysłowemu i emocjonalnemu a przedszkole jako jednostka oświatowa ma do spełnienia istotną rolę wobec dziecka, ma zapewnić mu prawidłowe funkcjonowanie w rytmie potrzeb rozwojowych dziecka i w zgodzie z rytmem życia środowiska naturalnego.
Uczęszczające do przedszkola dziecko powinno prezentować pożądane postawy wobec świata przyrody i rozumieć dlaczego przyrodę trzeba chronić. Ważne jest aby dziecko miało możliwość poznawania przyrody poprzez aktywny i bezpośredni kontakt z nią i jej zjawiskami. Żaden obrazek nie pokaże tego, co bezpośrednia obserwacja. Dziecko powinno oglądać, szukać, zbierać, porządkować, porównywać, obserwować, badać i eksperymentować. Tylko dzięki tym działaniom ma szansę w pełni poznać otaczający je świat i zacząć odróżniać dobro od zła. Uważamy, że jeśli dziecku w wieku przedszkolnym wpoimy zamiłowanie do przyrody, nauczymy proekologicznego myślenia, wykształcimy postawy odpowiedzialności za przyszłość Ziemi, wskażemy jak dbać i troszczyć się o bezpieczeństwo otaczającego środowiska przyrodniczego - kształtowanie postaw społecznych i obywatelskich dziecka w wieku przedszkolnym w szczególności kształtowanie odpowiedzialności za podejmowane decyzje związane z przyrodą i kulturą ekologiczną;
Organizowanie wsparcia w rozwoju tych postaw polega na podejmowaniu przez nauczycieli przedszkola działań z wykorzystaniem właściwych źródeł wiedzy o przyrodzie i istniejących w niej zależnościach. Posiadanie przez dziecko kompetencji społecznych i obywatelskich związanych z ochroną przyrody, oznacza zdolność do rozwijania zainteresowań, oraz podejmowanie działań na rzecz przyrody poprzez np. wspólny udział w akcjach na rzecz ochrony przyrody. Posiadanie kompetencji społecznych i obywatelskich łączy w sobie wiedzę, umiejętności i postawy odpowiednie do sytuacji. Kompetencje te powinny być kształtowane w sposób dostosowany do aktualnych potrzeb i strefy najbliższego rozwoju. Kompetencje społeczne można kształtować na różne sposoby np. poprzez modelowanie, naśladowanie pozytywnych wzorców, poprzez tworzenie celowych sytuacji pozwalających dziecku na aktywne uczestnictwo, odczuwanie i eksplorację środowiska naturalnego. Świadome rozwijanie kompetencji społecznych i obywatelskich dziecka w przedszkolu wymaga stworzenia warunków, wiąże się z naturalną ciekowością, zadawaniem pytań i zależy od bezpośrednich potrzeb i możliwości dziecka.
Głównym założeniem innowacja” Pory roku w naszym ogrodzie” jest zapoznanie i zbliżenie dziecka do świata przyrody i poprzez poznawanie go - dostrzeganie jego piękna, nabywanie opiekuńczego stosunku do świata roślin i zwierząt. Rozwijanie poczucia troski i odpowiedzialności za obecną i przyszłą jakość życia na Ziemi.
CELE SZCZEGÓŁOWE
- zbliżenie dziecka do świata przyrody poprzez poznawanie go, dostrzeganie jego piękna
-uświadomienie dzieciom potrzeby dbania o zwierzęta i rośliny oraz pogłębianie ich wiedzy na ten temat
-kształtowanie podstawowych zasad ochrony przyrody oraz uświadomienie, że życie bez kontaktu z przyrodą jest niemożliwe
- nabywanie opiekuńczego stosunku do świata roślin i zwierząt
- kształtowanie poczucia współodpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego
- umiejętność wyrażania przez dzieci niewłaściwego zachowania się innych wobec
przyrody
CELE OPERACYJNE
- poznaje wybrane środowiska przyrodnicze np.: las, park, – charakterystyczną dla niego roślinność i zwierzęta
- przyzwyczaja się do nie zrywania roślin, poszanowania przyrody
- zdaje sobie sprawę, że człowiek nadmiernie zanieczyszcza przyrodę
- potrafi wykonać najprostsze prace związane z uprawą i pielęgnowaniem znanych roślin, a także mało opiekuńczy stosunek do zwierząt i roślin
- obserwuje obiekty i zjawiska przyrodnicze
- rozumie, że człowiek jest częścią przyrody i bez niej nie może żyć
segregujemy warzywa i owoce do kącika warzywnego- degustacja
zabawy doświadczalne z lodem
poznajemy tajemnice lodu - zabawy doświadczalne
Dzieci aktywnie wykorzystały dzeszczowy dzień w przedszkolu
Nasz grupa wyruszyła na poszukiwanie oznak Wiosny
Wiosna zawitała w naszym ogrodzie
Wykopki jesienne