INNOWACJA PEDAGOGICZNA
Tytuł innowacji: „Zabawy z kodowaniem”
Nazwa placówki: Gminne Przedszkole im. Akademii Małych Odkrywców w Zegrzu Południowym
Autor innowacji: Monika Hałas
Rodzaj innowacji: organizacyjno-metodyczna
Grupa: 3,4 latki
Data wprowadzenia innowacji: 02.11.2022 r.
Data zakończenia innowacji: 30.06.2023 r.
Motywacja i cele wprowadzenia innowacji
Innowacja „Zabawy z kodowaniem” jest odpowiedzią na aktualne potrzeby dzieci, wymogi edukacyjne zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego.
Do stworzenia innowacji zainspirował mnie:
· udział w szkoleniu „Kodowanie i programowanie w przedszkolu”,
· udział w internetowym programie edukacyjnym „#Uczymy dzieci programować”, zdobyte w nim doświadczenia, oraz udostępniane uczestnikom materiały dydaktyczne.
Głównym celem wprowadzanej innowacji jest rozwijanie u dzieci kompetencji kluczowych w sposób najbardziej przyjazny dzieciom: w zabawie, w ruchu, poprzez doświadczanie i eksperymentowanie. Ucząc się programowania dzieci spędzają czas w sposób wartościowy i rozwijający. Uczenie się programowania to nie tyle nabywanie umiejętności czysto technicznych ile dbanie o swój wszechstronny rozwój. Zajęcia z programowania uczą precyzyjnego myślenia, rozwijają umiejętność myślenia logicznego, kreatywność, pomysłowość, dbałość o szczegóły, powodują wzrost różnorodności pomysłów. Wszystkie zaproponowane dzieciom aktywności, niezależnie od tematu i kompetencji kluczowej, na rozwój której będzie położony główny nacisk, wzbogacone zostaną o elementy kodowania, programowania, zagadki logiczne.
Cele innowacji:
· Rozwijanie logicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, kreatywności.
· Stopniowe i odpowiedzialne wprowadzanie dzieci w cyfrowy świat, świadome, czynne i twórcze korzystanie z nowoczesnych technologii.
· Zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości.
· Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi.
· Zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
· Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
· Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.
· Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
Metody i formy:
Metody:
· podające;
· poszukujące;
· praktycznego działania.
Formy:
· grupowe;
· w parach;
· indywidualne.
Wykorzystywane narzędzia dydaktyczne:
· Narzędzia do kodowania offline (mata do kodowania, krążki, kolorowe kubki, kolorowe kartki, klocki),
· Mobilny sprzęt komputerowy,
· Projektor.
Opis :
Początkowo dzieci będą zapoznawały się z tajnikami programowania, przygotowywały swoje umysły do nabywania umiejętności kodowania poprzez ćwiczenia i zadania rozwijające logiczne myślenie, pamięć, spostrzegawczość a także koordynację wzrokowo-ruchową, umiejętność tworzenia ciągów przyczynowo-skutkowych, rozwój kompetencji miękkich, umiejętność pracy w zespole i współdziałania, wsparcie inteligencji emocjonalnej i wiele innych wartości.
Pierwszym etapem nauki programowania będą zajęcia wprowadzające do programowania np.:
· Sudoku,
· Labirynty,
· Memory.
Drugim etapem będą zajęcia na macie czyli tzw. kodowanie na dywanie.
gry, dzięki tym zabawom dzieci nabywają wiedzy o kodowaniu.
Korzyści z zastosowania maty:
· nauka kodowania
· nauka opowiadania twórcze na rozwój kreatywności
· ćwiczenie pamięci, koncentracja, spostrzegania,
· ćwiczenie liczenia,
· rozwijanie umiejętności rozwiązywania problemów, myślenia logicznego,
analitycznego, przyczynowo-skutkowego
· ćwiczenie orientacji w kierunkach,
· uczenie cierpliwości, logiki i strategii działania.
Trzecim etapem będzie wykorzystanie technologii komputerowej podczas zajęć.
Korzyści wdrożenia innowacji:
Nauka programowania niesie ze sobą wiele korzyści:
· Programowanie to nauka logicznego myślenia i rozwiązywania problemów,
ułatwia odnalezienie się w świecie nowych technologii, uczy także
wykorzystywać technologie w twórczy sposób.
· Programowanie uczy pracy w grupie i tworzenia wspólnych projektów, dzieci
dowiadują się jak wykorzystywać wspólny potencjał, brać odpowiedzialność za
pracę zespołową i dzielić się, zarówno sukcesami, jak i porażkami.
· Pozwala lepiej zrozumieć i wykorzystać nowoczesne rozwiązania techniczne,
· Programowanie sprzyja rozwojowi intelektualnemu i kreatywności dzieci.
· Uczy eksperymentowania, szukania różnych rozwiązań stawianych im problemów.
· Dzieci bezpiecznie, świadomie, czynnie i twórczo korzystają z nowoczesnych technologii.
Częstotliwość zajęć:
· dwa razy w miesiącu -zajęcia główne,
· zabawy, ćwiczenia, karty pracy -aktywności o różnym charakterze i różnej częstotliwości (w każdym tygodniu).
Bloki tematyczne zajęć (zajęcia uwzględniają Podstawę Programową Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego, są jej uzupełnieniem, rozszerzeniem, podczas opracowywania szczegółowych scenariuszy wykorzystane zostały materiały dydaktyczne stworzone w ramach programu Uczymy dzieci programować):
1. Listopad
· Kolorowe parasole.
· Zwierzęta szykują się do zimy.
2.Grudzień
· Czekamy na zimę.
· Coraz bliżej święta.
3. Styczeń
· Zimowe zabawy.
· Moja babcia, mój dziadzio.
4.Luty
· Bezpieczne ferie.
· Wesoły karnawał.
5. Marzec
· Najpiękniejsze bajki i baśnie.
· Wiosna na łące, wiosna w ogródku.
6. Kwiecień
· Pisanki, kraszanki, jajka malowane.
· Dbamy o naszą planetę.
7. Maj
· Moja rodzina.
· Kiedy dorosnę - poznajemy zawody.
8. Czerwiec
· Kolory lata.
· Już blisko wakacje.
Efekty realizacji projektu z nauki programowania:
· Dzieci otrzymają narzędzia pozwalające odnaleźć się w świecie nowoczesnych
technologii.
· Nauczą się analitycznego myślenia i odwagi w rozwiązywaniu problemów
· Dzieci rozwiną swoją kreatywność, gdyż każdy problem ma wiele rozwiązań. Jest wiele dróg, które prowadzą do osiągnięcia celu i dziecko może znajdywać ciągle nowe sposoby na wykonanie zadania.
· Rozwiną umiejętności planowania i logicznego myślenia.
Ewaluacja, wnioski, zalecenia na przyszłość
W ramach ewaluacji wdrożonej innowacji prowadzona będzie:
· obserwacja pracy dzieci,
· zdjęcia
kodowanie z interaktywną myszką
Kodowanie w 4 latkach- Jesienne parasole
Wiosenne kodowanie z wykorzystaniem planszy i tablicy interaktywnej.