Nauczyciele Akademii Małych Odkrywców w Zegrzu Południowym w codziennej pracy z dziećmi starają się poszukiwać takich metod i form pracy, które byłyby zarówno atrakcyjne dla naszych milusińskich, jak również dawały satysfakcję nam – wychowawcom. Dlatego też korzystamy z metody projektu edukacyjnego, która należy niewątpliwie do metod aktywizujących pracę z dzieckiem i sądzimy, że zasługuje na szczególną uwagę.
W roku przedszkolnym 2021/2022 w naszym przedszkolu były prowadzone cztery projekty:
- Ogólnopolski Projekt Edukacyjny "Zabawy sztuką" realizowany w grupie Zdobywców,
- Projekt edukacyjny" Cztery pory roku w origami" realizowany w grupie Wynalazców,
- Projekt edukacyjny "W świecie prehistorii" realizowany w grupie Zdobywców,
- Ogólnopolski Projekt Edukacyjny "Wyzwania Teodora" realizowany w grupie Poszukiwaczy.
Pragniemy podzielić się z Państwem naszymi doświadczeniami dotyczącymi realizacji owych projektów, które nie tylko doskonaliły naszą pracę, ale także dały nam pozytywne efekty w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. Uważamy, ze wdrożenie i zrealizowanie wymienionych projektów podniosło jakość pracy naszej placówki.
Dzięki udziałowi w w/w projektach edukacyjnych nasze dzieci:
· odczuwały radość i satysfakcję z pozytywnych efektów własnych działań,
· nauczyły się działać w zespole,
· rozwinęły pomysłowość, kreatywność, wyobraźnię,
· nabyły umiejętność swobodnego wypowiadania się na temat przeczytanego tekstu,
· poprawiły koncentrację uwagi i umiejętności słuchania,
· zacieśniła i pogłębiła się więź między rodzicem a dzieckiem,
· rodzice i dzieci częściej sięgały po książki– wyrobienie nawyków czytelniczych,
· poznały historię, tradycję, architekturę, sztukę swojego kraju,
· zapoznały się z wybranymi dziełami sztuki i ich twórcami,
· rozwijały poczucie estetyki i wrażliwości na piękno.
Natomiast Rodzice:
· zyskali pewność, że ich dziecko jest podmiotowo traktowane, angażowane do trudnych i odpowiedzialnych zadań,
· zrozumieli jak cenna jest ich pomoc i wsparcie.
Efektem dla nauczycieli było:
lepsze poznanie możliwości dzieci,
poczucie satysfakcji z dziecięcej aktywności,
wzbogacenie doświadczenia pedagogicznego.
Efekty dla placówki :
zdobycie certyfikatu za udział w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Zabawy sztuką”,
wzbogacenie oferty przedszkola o nowe ciekawe działania,
zintegrowanie społeczności przedszkolnej w celu realizacji projektów,
promocja placówki w środowisku lokalnym i ogólnopolskim,
integracja nauczycieli, dzieci i rodziców wokół wspólnych działań,
podwyższenie stanu wiedzy społeczności przedszkolnej.
Realizacja powyższych projektów zintegrowała wszystkie nauczycielki Akademii.
Projekty realizowane były we wszystkich grupach przedszkolnych w ścisłej współpracy z rodzicami, nadal cieszą się dużym zainteresowaniem w środowisku przedszkolnym i z pewnością będą realizowane.
mgr Agata Tyska