Projekt edukacyjny w grupie Zdobywców „Bawimy się naszymi literkami”
Projekt ten wykorzystuje elementy metody zabaw w czytanie według Ireny Majchrzak ,,Odimienna metoda nauki czytania”.
Wczesną naukę czytania można rozpoczynać od najmłodszej grupy dzieci 3–letnich i możemy kontynuować do ,,zerówki”.
Dziecko od samego początku wchodzi w świat pisma jako w świat znaczeń, a nie poszczególnych liter. Ma kontakt ze słowem pisanym ( przy oglądaniu książek, na ulicach na ekranie telewizora), ale nie umie czytać ani pisać.
O umiejętności czytania decyduje umysł i wzrok.
Metoda dotyczy dziecięcej inicjacji w tajemniczy świat pisma, przy wykorzystaniu imienia dziecka. Dziecko przez własne imię, z którym się utożsamia , rozbudzi swoje zainteresowanie pismem, pisaniem i czytaniem.
Nauczyciel pokazuje indywidualnie każdemu dziecku sposób zapisywania jego imienia, pozwala przyjrzeć się zapisowi swojego imienia.
Według Ireny Majchrzak nauka rozpoczyna się odczytania globalnego własnego imienia , a dziecko jednocześnie dostrzega różnice między kształtem poszczególnych liter w jego zapisie. dziecko uczy się liter poprzez obserwacje.
Dziecko otrzymuje wizytówkę ze swoim imieniem, które ma dla niego znaczenie emocjonalne( szybsze zapamiętanie poprzez odniesienie do emocji).
Cele projektu w grupie Zdobywców „Bawimy się naszymi literkami”
a) cele ogólne:
- stymulowanie rozwoju aktywności dzieci poprzez prowadzenie różnorodnych ćwiczeń i zabaw prowadzących do nabycia umiejętności czytelniczych;
- wyzwalanie pozytywnych emocji u dziecka;
- rozbudzenie wiary dziecka we własne możliwości;
- czytanie globalne wyrazów;
- utrwalanie zapisów swoich imion;
- rozwijanie zainteresowania czytaniem;
- stymulowanie aktywności;
b) cele szczegółowe
- kształtowanie wszystkich zmysłów;
- wzbogacanie słownika;
- rozwijanie mowy komunikatywnej;
- kształtowanie postawy kreatywnej;
- włączanie rodziców do procesu czytania;
-
c) cele operacyjne
Dziecko potrafi:
- odczytać własne imię i rozpoznać je wśród innych;
- dokonać syntezy własnego imienia z sylab bądź z głosek;
- odczytać imię kolegi;
- ułożyć swoje imię z rozsypanki literowej wg wzoru i z pamięci;
- odszukać i zaznaczyć wskazane przez nauczycielkę litery w swoim imieniu;
- rozpoznawać litery alfabetu;
- dokonać analizy i syntezy wyrazu;
- podzielić wyraz na sylaby;
- wyróżnić głoskę w nagłosie i wygłosie;
- globalnie rozpoznawać nazwy wyrazów;
- czytać wyrazy;
- czytać proste zdania.
W realizacji projektu przewiduje się następujące treści:
1. Poznanie zapisu swojego imienia (inicjacja).
2. Rozpoznawanie imienia własnego.
3. Układanie własnego imienia według wzoru.
4. Rozpoznawanie zapisu imion kolegów.
5. Układanie własnego imienia według wzoru i z pamięci.
6. Usprawnianie umiejętności analizy i syntezy słuchowej w obrębie słów, wyrazów, sylab, głosek.
7. Globalne czytanie z nauczycielem prostych wyrazów związanych z tematyką zajęć.
Zabawy naszymi literkami Zdobywcy
Dzieci bardzo chętnie układaja swoje literki.
Sprawdzanie listy obecności z wykorzystaniem wizytówek