Przedszkole jest jednostką podległą Gminy Nieporęt (http://www.nieporet.pl)
Optymistyczne Przedszkole

Motto przedszkola:

Bo odkrywać świat, to nasza wielka sprawa

Bo zdobywać świat, to jest nasz wielki cel

My odkrywcy z Akademii wyruszamy

A więc ruszaj z nami bracie, jeśli chcesz."

Dane teleadresowe

Gminne Przedszkole w Zegrzu Południowym

ul. Rybaki 24, 05-130 Zegrze Południowe
tel./fax (22) 782-21-51
e-mail: gpzp@nieporet.pl
www: http://gpzp.nieporet.pl

Dyrektor - mgr Anna Kołodziej

Inspektorem Ochrony Danych w Gminnym Przedszkolu im. Akademii Małych Odkrywców w Zegrzu Południowym jest Pani Iwona Hećko-Umińska, e-mail: support@inbase.pl


POSZUKIWACZE

Tydzień 3

Witam przesyłam dalsza część tematu Wielkanoc.

1. Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej „Wielkanocny stół”

Nadeszła Wielkanoc.
Czas wielkiej radości!
Już stół wielkanocny
czeka na swych gości.
Pełno na nim potraw:
kiełbaska i żurek,
baba lukrowana,
tuż obok mazurek…
Dom pachnie czystością,
porządki skończone.
Czas na odpoczynek.
Wszystko już zrobione!
Święconka na stole,
a spośród pisanek,
jak każe tradycja
, wystaje baranek!
To czas na życzenia,
na chwile radości
i niech w naszych
sercach miłość ciągle gości.

• Rozmowa na temat wysłuchanego utworu. − Jakie potrawy znajdują się na wielkanocnym stole? − Dlaczego ludzie sprzątają przed świętami w domach? − Co znajduje się w koszyczku ze święconką? − Dlaczego ludzie w czasie świąt są na ogół weseli i mili dla innych?

2. Rozmowa na temat co znajduję się w koszyczku Wielkanocnym

Rodzic pokazuje dzieciom zawartość ustrojonego koszyczka: cukrowego baranka, czekoladowego zajączka, kurczaczka, i mówi, że małe zwierzątka są symbolem odradzającego się życia i symbolem świąt wielkanocnych. Dzieci oglądają je, podają ich nazwy, mówią, z czego są zrobione.

3. Zabawa ortofoniczna : Zwierzęta z wielkanocnego koszyczka

Wiklinowy koszyczek, cukrowy baranek, kurczaczek z waty, pisanka z namalowanym kogutem. Dzieci naśladują głosy i ruchy zwierząt, które pokazuje rodzic, wyjmując je z koszyczka (kurczątko: pi, pi, pi – kucają i poruszają ugiętymi w łokciach rękami jak skrzydełkami, baranek: bee, bee, bee – czworakują, kogucik: kukuryku – stają i uderzają o uda dłońmi prostych rąk.

4. Pokaz kół – małych i dużych. Nazywanie figur i określanie wielkości .

5. Wykonanie kurczaka : Żółte koła, kredki lub flamastry , klej, czerwony papier kolorowy, nożyczki. Dzieci: − na żółtym kole rysują oczy i przyklejają trójkątny dziób wycięty z czerwonego papieru. Dzieci nazywają co powstało po wykonanej pracy.

Bardzo fajny pomysł na dekoracje stołu Wielkanocnego .

6. Praca plastyczna: króliczek z rolek po papierze toaletowym

https://miastodzieci.pl/zabawy/kroliki-z-rolek-po-papierze-toaletowym/

7. Uszy królika- opaska z uszami królika

https://miastodzieci.pl/zabawy/uszy-krolika-do-druku/

8. Bajka o Wielkanocy

https://www.bajkidoczytania.pl/wiosenna-bajka-wielkanocna

9. Karty pracy :

https://i0.wp.com/www.mama-bloguje.com/wp-content/uploads/2016/03/kropki-zając.jpg?resize=342%2C484

http://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/03/SZLACZKI1.jpg

http://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/KARTY-PRACY-WIELKANOC-2.jpg

10. Dekoracje i ozdoby na święta . Jak wykonać zajączka wielkanocnego z ręcznika.
https://www.youtube.com/watch?v=bKLCYcsvE54



Moi drodzy.
Zbliża się Wielkanoc, która w tym roku będzie jakże inna niż zwykle. Dzieciom z pewnością będzie trudniej zrozumieć, dlaczego mimo pięknej pogody i nadchodzących Świąt powinny pozostać w domu? Aby ułatwić zrozumienie tej trudnej i niebezpiecznej sytuacji proponujemy zapoznanie dzieci z książeczką o koronawirusie. Mamy nadzieję, że pozwoli ona choć trochę zrozumieć małemu człowiekowi jak wiele w tej sytuacji zależy od nas i naszego zachowania.
Pozdrawiamy. Wasze ciocie.

https://www.wydawnictwoolesiejuk.pl/fileadmin/user_upload/pdf/Koronawirus.pdf

Tematem przewodnim w nadchodzącym tygodniu będzie „Wielkanoc”.

Miło nam, że znowu możemy się spotkać. Zapraszamy do naszej dalszej wspólnej pracy. Zaczynamy.
(zachęcamy, aby w miarę możliwości do środy wykonać poniższe zadania)

1. W celu usprawnienia aparatu artykulacyjnego naszych dzieci zapraszamy do wspólnego wykonania ćwiczeń logopedycznych:
Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
(potrzebne będzie lusterko dla dziecka). Demonstrujemy prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie, a dzieci je naśladują.
Jajko – dzieci otwierają i zamykają wargi, układając je tak, aby były zaokrąglone jak jajko.
Gorące jajko – dzieci nabierają powietrze nosem, a wypuszczają ustami, naśladując dmuchanie na jajka.
Wkładamy jajka do koszyczka – dzieci unoszą język za zęby i zatrzymują go tam, a następnie przeliczają kolejne jajka, używając liczebników porządkowych.
Rogi baranka – baranek wielkanocny ma okrągłe rogi – dzieci rysują językiem kółeczka, przesuwając jego czubek po górnej wardze i po dolnej wardze.
Baranki na hali – baranki wędrują w górę i w dół, pasąc się na hali – dzieci opierają czubek języka raz za górnymi zębami, a raz za dolnymi zębami.
Kura liczy kurczęta – dzieci dotykają czubkiem języka do każdego zęba w jamie ustnej: najpierw na górze, potem – na dole.

2. Zagadka. Recytujemy zagadkę i prosimy dziecko o podanie rozwiązania.

To w nim leżą na serwetce
jajka malowane, a pośrodku,
obok chlebka,
spoczywa baranek. (koszyk wielkanocny)

3. Następnie wysłuchajmy opowiadania S. Karaszewskiego „Wielkanocny koszyczek”. (przeczytanego przez mamę, tatę lub starsze rodzeństwo).

Święta wielkanocne tego roku Olek i Ada wraz z rodzicami i dziadkami spędzali na wsi, w domu pradziadków. Stał tam pod lasem dom murowany. Dom miał strych i piwnice. A w domu tym był duży pokój z piecem kaflowym. A w pokoju stał stół okrągły, dębowy. A na stole obrus biały, haftowany cały. Na stole dębowym stał koszyczek wiklinowy. A w koszyczku wiklinowym, na serwetce leżały pisanki-kraszanki, wielkanocne malowanki. Obok pisanek-kraszanek stał cukrowy baranek, stał żółty kurczaczek, obok babka łaciata, gruba jak beczka, i sól w solniczce w kształcie jajeczka. Rosła rzeżucha zielona, wędzonka dobrze uwędzona nęciła psa i kota, myszkę i kunę zza płota. Zawitał ksiądz do dzieci, koszyk z wikliny poświęcił. Kropidło w miseczce utopił, święconą wodą pokropił:
pisanki-kraszanki,
cukrowego baranka,
kurczaczka z chorągiewką,
babkę z lukrową polewą,
chlebek pokrojony,
przy soli ułożony,
rzeżuchę zieloną,
wędzonkę uwędzoną –
wszystko pokropił wodą święconą!
Mieszkańcy koszyka, pokropieni wodą święconą, poczuli się jakby byli świętymi. Jakby aureola wyrosła nad nimi i uczyniła wszystkich świętymi! A potem zaczęli krzyczeć jeden na drugiego. Czy dla święconego nie ma nic świętego?
– My jesteśmy najważniejsze! – chełpiły się pisanki-kraszanki. – Przy wielkanocnym stole świąteczni goście dzielą się nami i składają życzenia! Bez pisanek nie byłoby świąt wielkanocnych!
– Beeee, to ja jestem najważniejszy! – zabeczał cukrowy baranek. – Jestem biały i słodki, jestem symbolem poświęcenia, ofiary za innych, dobroci i czystości! Beze mnie nie byłoby świąt wielkanocnych!
– Pi, pi, pi, to ja jestem najważniejszy! – pisnął kurczaczek. – Jestem symbolem nowego życia, które po mrocznej zimie odradza się na nowo! Jak małe pisklęta, które wiosną wykluwają się z jaj!
– Wszyscy jesteście w błędzie! – huknęła babka. – Ja jestem najważniejsza, bo właśnie po mnie wyciągają się ręce stołowników! Beze mnie nie byłoby świąt wielkanocnych!
– Nieprawda, to my jesteśmy najważniejsi! – krzyknęli chleb i sól. – Gości zawsze wita się chlebem i solą. Bez nas nikt nie zapraszałby gości i nie byłoby prawdziwych świąt wielkanocnych!
– Co też wygadujecie! – zaperzyła się rzeżucha. – Z moich ziarenek wyrastają zielone łodyżki, pełne witamin. Daję przykład innym roślinom, aby jak najszybciej zazieleniły się na polach, szybko rosły, dojrzewały i dawały obfity plon! Bez szybko budzącej się przyrody, bez rzeżuchy nie byłoby świąt wielkanocnych!
– Wszyscy mówicie nieprawdę! – ryknęła wędzonka. – Czy mogą być święta bez wędzonki? Beze mnie nie ma świąt wielkanocnych, nie ma żadnych świąt!
– Jak to, a Wigilia? – spytał baranek.
Wędzonka obraziła się i nie powiedziała nic więcej.
To, co później się działo, nie miało nic wspólnego ze świętami ani nastrojem świątecznym.
W koszyczku wiklinowym rozgorzała prawdziwa bitwa: nie tylko na słowa, ale na co się tylko dało. Milczeniem pomińmy kto, co, czym i jak. Po zażartej kłótni nikt nie wyszedł z tej awantury cało.
Gdy dzieci weszły do pokoju, zobaczyły w koszyczku istne pobojowisko.
– Co tu się mogło stać?
– Kto to zrobił?
Pierwsze podejrzenie padło na kota. Ale kot siedział grzecznie na kanapie i lizał różowym języczkiem futerko. Nie wyglądał na sprawcę spustoszenia w koszyku.
Następnym podejrzanym był pies. Ale pies grzecznie spał w budzie i nie wchodził do domu.
Dzieci podejrzewały mysz, ale mysz zostawiłaby ślady ząbków na wędzonce.
Dzieci pomyślały o kunie, ale okna i drzwi były zamknięte. Jak mogłaby się dostać do pokoju?
– Musimy naprawić zniszczenia! – postanowiły dzieci. Potłuczoną pisankę-kraszankę skleiły przezroczystym plasterkiem. Odłamany róg cukrowego baranka przykleiły scukrzonym miodem. Wyprostowały pogniecioną rzeżuchę. Pozbierały wysypaną sól i dokleiły kurczaczkowi urwany dziób. Przewróciły na drugą stronę wędzonkę, żeby nie było widać szkody. Poukładały równo porozrzucane kromki chleba. Jeszcze poprawiły koronkową serwetkę. Gdy świąteczni goście zasiedli przy stole, wszystko było w należytym porządku i ani śladu po niedawnej kłótni.

4. Spróbujmy porozmawiać z dziećmi na temat opowiadania zadając np. takie pytania:

− Z czego robi się pisanki?
− Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?
− Co wam się kojarzy ze świętami wielkanocnymi?

Spróbujmy wyjaśnić dziecku symbolikę pokarmów znajdujących się w koszyczku.
Chleb symbolizuje ciało Chrystusa. Wkładamy go do koszyczka, aby zapewnić sobie dobrobyt i pomyślność.
Jajka są symbolem nowego, rodzącego się życia.
Wędlina jest symbolem dostatku, bogactwa i dobrobytu.
Sól i pieprz symbolizują oczyszczenie, prostotę i prawdę.
Baranek jest symbolem Chrystusa – Baranka Bożego, który zwyciężył śmierć. Wkładana do koszyczka figurka baranka jest zazwyczaj wykonana z cukru, czekolady lub chleba.
Chrzan jest oznaką ludzkiej siły, którą chcemy mieć przez cały rok.

Wykonajmy kartę pracy, cz.2 str.11 –Pisanki

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-a-kp-cz2.pdf

5. Eksperymentujemy:

• Jak sprawdzić, czy jajko jest świeże?

Przygotujmy dwie szklanki z wodą i dwa jajka: świeże i stare. Nalejmy do obu szklanek wodę (po pół szklanki). Zaprezentujmy dziecku dwa jajka i spytajmy: Czy wiesz, po czym poznać, że jajko jest świeże? Poprośmy dziecko, aby włożyło do każdej szklanki po jednym jajku i obserwowało, co się z nimi dzieje. Czy w obu szklankach jajka zachowują się tak samo?
Jajko, które jest świeże, opada na dno, a to, które jest stare, unosi się do góry.

• Sianie owsa dla baranka wielkanocnego( jeśli mamy owies, jeśli nie pomińmy to doświadczenie).
Przygotujmy: ziarna owsa, pojemniki po jogurtach, ziemię do kwiatów, konewkę.
Dziecko wsypuje ziemię do pojemników po jogurtach, posypuje ziarnami owsa i obficie podlewa wodą. Zostawia w nasłonecznionym miejscu, obserwuje przez kilka dni i w miarę potrzeb dolewa wody.

6. Praca plastyczne:

„Jajko z masy solnej”

Wykonanie masy solnej: (potrzebne będą: mąka, sól, woda, miska, szklanka, rękawiczki jednorazowe).
Sposób wykonania: odmierzamy do miski tyle samo mąki i soli w proporcjach np.:1 szklanka mąki i 1 szklanka soli. Stopniowo dodajemy ½ szklanki wody i mieszamy. Warto założyć rękawiczki jednorazowe, gdyż sól może powodować uszkodzenia naskórka. Konsystencja ciasta musi być elastyczna (oczywiście dziecko pomaga nam w przygotowaniu masy).
Gdy masa będzie już gotowa lepimy jajka różnej wielkości, a następnie dziecko wskazuje największe i najmniejsze jajko. Odstawiamy jajka w pobliże kaloryfera lub w nasłonecznione miejsce, aby wyschły.
Następnego dnia, gdy jajka będą już suche możemy zrobić z nich piękne pisanki.

Wyklejanie pisanki ziarnami. ( potrzebne będą: sylweta jajka wycięta z kartonu , klej, pędzel, ziarna: owsa, żyta, ryż, kasza, talerzyki papierowe). Dziecko maluje sylwetę jajka grubą warstwą kleju za pomocą pędzla i posypuje ziarnem lub dociska do ziaren rozsypanych na płaskich talerzykach.

7. Ćwiczenia słuchowe Co słyszysz?

Rodzic wypowiada nazwy świątecznych jajek, podzielone na sylaby oraz ich kolory. Zadaniem dzieci jest odgadnięcie, o czym jest mowa (np. pi-san-ki, żół-ty).

8. Podajemy Państwu różne rodzaje zabaw (wszystkie lub do wyboru):

- Zabawa ruchowa „Gdzie jest pisanka?”

Rodzic chowa pisankę w dowolnym miejscu w mieszkaniu. Dziecko, które na ten czas wychodzi do drugiego pomieszczenia lub ma zawiązane oczy, ma za zadanie odnaleźć ją na podstawie wskazówek. Jeśli dziecko znajduje się daleko od jajka mówimy: zimno, jeśli blisko – mówimy: ciepło. Gdy dziecko jest bardzo blisko celu, mówimy: gorąco. Po znalezieniu pisanki dziecko określa miejsce jej ukrycia i chowa ją przed rodzicem.

- Zabawa ruchowa z elementem skoku – „Zajączki wielkanocne”.

Dziecko pokonuje wyznaczoną trasę skacząc obunóż (rodzice i rodzeństwo mogą wziąć czynny udział w zabawie).

- Zabawa sprawnościowa „Uwaga! Pisanki!”

Jajka (ugotowane na twardo lub imitacje), łyżki (najlepiej dość głębokie). Każdy uczestnik otrzymuje łyżkę z jajkiem. Zadaniem uczestników jest dotarcie do umówionego miejsca, zawrócenie i powrót na linię startu.

9. Prosimy, aby dzieci posłuchały piosenki „ Pisanki” (sł. i muz.B.Forma).

https://www.mac.pl/edukacja-przedszkolna/piosenki-olekiada#oiaa ( cykl Olek i Ada A,A+ cz.2; wybieramy piosenkę pt. „Pisanki”)

Pisanki, kraszanki,
piękne, kolorowe,
czerwone, niebieskie,
żółte i brązowe.
Ref.: Święta, święta, święta,
jajka malowane,
każdy do koszyczka
pisankę dostanie.
Dziś na nich malują
dzieci kogucika,
który się wygrzewa
w słoneczka promykach.
Ref.: Święta…
Na stole świątecznym
kurczątka, baranki,
na białym obrusie
są nasze pisanki.

Ref.: Święta…

Porozmawiajmy na temat wysłuchanego utworu.

−Jakie kolory mogą mieć kraszanki?
−Czy w piosence każdy będzie miał w koszyczku pisankę?
− Co można namalować na wielkanocnych jajkach?
− Co, oprócz pisanek, znajduje się na wielkanocnym stole?
− Czy lubicie święta wielkanocne? Dlaczego?
Następnie spróbujmy nauczyć dziecko refrenu piosenki „Pisanki”, a jeśli dziecko będzie zainteresowane możemy nauczyć je dwóch zwrotek lub całej piosenki (wszystko robimy na miarę możliwości dziecka).

Dla odprężenia dziecko może wybrać sobie dowolną wielkanocną kolorowankę w internecie, którą będzie chciało pokolorować.


Życzymy powodzenia oraz Zdrowych i Spokojnych Świąt Wielkanocnych!





Tydzień 2

Witamy

Przesyłamy dalszą część tematu” Wiosenne powroty”.


1. Karta pracy

http://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/wiosna7.jpg

2. Praca plastyczna

https://www.mamawdomu.pl/2013/04/rodzina-bocianow.html

3. Ćwiczenie ortofoniczne

Ćwiczenia ortofoniczne z zastosowaniem wiersza B. Szelągowskiej Ptasie trele.
Rodzic prezentuje wiersz i pyta dzieci: Czym zajmowały się ptaki? Powtarza wiersz, a dzieci powtarzają fragment tekstu: Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi! Jakie piękne dni.

Znów nastała wiosna!
Ptaki nadlatują.
A co będą robić?
Gniazda pobudują.
Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi!
Jakie piękne dni!
Na drzewach wysoko
albo w trawie – nisko.
Tak by do swych piskląt
zawsze miały blisko.
Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi!
Jakie piękne dni!
Gdy skończą budować,
jajeczka w nich złożą.
By było im ciepło,
na nich się położą.
Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi!
Jakie piękne dni!
Wykluły się wreszcie
z jajeczek pisklęta
i każdy maluszek
te trele pamięta!
Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi!
Jakie piękne dni!

4. Słuchanie nagrania A. Vivaldiego „Cztery pory roku”. „Wiosna”

https://www.youtube.com/watch?v=Z_tk-AhlA1o

5. Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej „Wiosenne powroty”

Przyszła wiosna,
a tuż za nią
ptaki przyleciały.
Teraz będą
jak co roku
gniazda zakładały.
Bocian lubi
patrzeć z góry –
dom ma na topoli.
Za to żuraw
wśród mokradeł
raczej mieszkać woli.
A jaskółka
gdzieś pod dachem
gniazdko swe zakłada.
Zaś kukułka
swoje jajka
niesie do sąsiada.
Tyle ptaków
powróciło
do nas razem z wiosną!
W dużych gniazdach,
małych gniazdkach
niech pisklęta rosną!

Rodzic pokazuje odpowiednie obrazki ptaków do czytanego fragmentu wiersza.
Bociana, Żurawia, Jaskółki, Kukułki.

Proszę spróbować odpowiedzieć razem z dziećmi na kilka pytań:

• Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.

− Jakie ptaki są wymienione w wierszu?
− Gdzie znajduje się dom bociana?
− Jak myślicie, co to są mokradła?
− Gdzie zakłada gniazdko jaskółka?
− Co robi z jajkami kukułka?
− Jak się nazywają dzieci ptaków?

6. Zabawa matematyczna żabki w stawie

Niebieska kartka w kształcie stawu , 5 obrazków żabek.(obrazki można zastąpić zielonymi nakrętkami, kółeczkami z papieru wedle wyobraźni) rodzice rozdają dzieciom niebieskie kartki, a także obrazki żabek. Proszą, aby dzieci umieściły w stawie dwie żabki. Doskoczy do nich jeszcze jedna żabka. Ile jest teraz żabek? rodzic może modyfikować w dowolny sposób zarówno liczbę dodawanych, jak i odejmowanych obrazków żabek.

7. Kolorowanki z ptakami powracającymi do Polski, nauka wyglądu i nazw ptaków.

http://zanotowane.pl/733/6072/

8. https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ

( trochę gimnastyki na lepszy dzień ;)

9. https://www.youtube.com/watch?v=wDP1D5L7vQk

https://www.youtube.com/watch?v=ct_4if6byN4

Piosenki które dzieci uwielbiały w przedszkolu : )

10. https://www.youtube.com/watch?v=HAgdfTsCmSI

wiosenna piosenka do nauki

Była sobie żabka mała
re re kum kum, re re kum kum,
która mamy nie słuchała
re re kum kum bęc.
Na spacery wychodziła
re re kum kum, re re kum kum,
innym żabkom się dziwiła
re re kum kum bęc.
Ostrzegała ją mamusia
re re kum kum, re re kum kum,
by zważała na bociusia
re re kum kum bęc.
Przyszedł bociek niespodzianie
re re kum kum, re re kum kum,
i zjadł żabke na śniadanie
re re kum kum bęc.
A na brzegu stare żaby
re re kum kum, re re kum kum,
rajcoway jak te baby
re re kum kum bęc.
Jedna drugiej żabie płacze
re re kum kum, re re kum kum,
„Już jej nigdy nie zobaczę”
re re kum kum bęc.
Z tego taki morał mamy
re re kum kum, re re kum kum
trzeba zawsze słuchać mamy
re re kum kum bęc.
Dobrej zabawy ☺






Witamy ponownie.

Zapraszamy do naszej dalszej wspólnej pracy.
Zaczynamy.
(zachęcamy, aby w miarę możliwości do środy wykonać poniższe zadania)

Tematem przewodnim w nadchodzącym tygodniu będą „Wiosenne powroty”.

1. W celu usprawnienia aparatu artykulacyjnego naszych dzieci zapraszamy do wspólnego wykonania ćwiczeń logopedycznych:

Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
(potrzebne będzie lusterko dla dziecka). Demonstrujemy prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.
Fruwający ptak – dziecko dotyka czubkiem języka za górnymi i za dolnymi zębami, tak jak ptak, który siada na gałęzi drzewa i na ziemi.
Dziobek ptaka – dziecko wypycha wargi do przodu i, na zmianę, zamyka je i otwiera.
Wysiadywanie jaj – język przyklejamy za górnymi zębami, nie ruszamy nim przez 30 sekund. Budujemy gniazdko – dziecko przesuwa język po górnej i po dolnej wardze od zewnętrznej strony ust, a następnie ląduje w gnieździe: przykleja język przy górnych dziąsłach.
Dzięcioł – czubkiem języka uderzają za górnymi zębami.

2. Następnie wysłuchajmy opowiadania A. Widzowskiej „ Powrót bociana” (przeczytanego przez mamę, tatę lub starsze rodzeństwo).

Olek pojechał na kilka dni do babci i dziadka. Pogoda była piękna, a w powietrzu czuło się zapach nadchodzącej wiosny. Nadchodził czas powrotu ptaków, które odleciały do ciepłych krajów. – Widzisz, co jest na dachu stodoły u sąsiada? – zapytał dziadek. – Jakieś gałęzie. Dlaczego są tak wysoko? – zapytał chłopiec. – To jest gniazdo bociana. – Jego mieszkańcy na pewno są teraz na łące i szukają pożywienia.
– Szkoda, że nie mamy wysokiej drabiny. Ja bym tam wszedł – powiedział chłopiec.
– Mogłyby się nas wystraszyć i opuścić gniazdo. Nie wolno przeszkadzać ptakom.
– Nie widać ani jednego bociana. Może zostały w Afryce?
– Z pewnością wróciły. Wkrótce z jajek wyklują się małe bocianiątka. A może nawet już się wykluły. – I one też kiedyś odlecą?
– Tak, kiedy trochę podrosną i nabiorą sił.
– Ja bym tak nie umiał, chociaż już urosłem – stwierdził Olek.
– Ja też nie – odparł ze śmiechem dziadek.
– Brakuje nam skrzydeł.
– I dziobów – dodał chłopiec.
Po drodze dziadek opowiadał Olkowi o ptakach, które odlatują przed nastaniem zimy, i wymienił czajki, jerzyki, słowiki, szpaki, skowronki, żurawie, jaskółki i bociany.
– Jerzyki? – zdziwił się chłopiec. – Przecież jeże nie latają!
– Jerzyki to gatunek ptaków. Tylko nazwa jest podobna, choć inaczej się ją zapisuje.
Nagle nad ich głowami przeleciał bocian, a potem drugi. Wylądowały prosto w gnieździe.
– Miałeś rację, dziadku! – zachwycił się Olek. – Już są! Skąd wiedziałeś?
– Wczoraj słyszałem ich klekotanie: kle, kle, kle.
– Kle, kle, kle! – powtórzył Olek.
Po powrocie do domu babcia poczęstowała ich pyszną szarlotką, a kiedy usłyszała historię o bocianach, od razu znalazła kolorową książkę i przeczytała Olkowi wierszyk:
Kle, kle
Klekotaniem zbudził bociek całe gniazdo swoich pociech.
Kle, kle dzwoni w ptasich główkach
niczym głośna ciężarówka!
– Znowu tatko tak klekoce,
że zarywa boćkom noce?
Czemu tatuś nasz kochany
taki dziś rozklekotany?
Bocian skrzydłem dziób zasłania,
sen miał nie do wytrzymania!
– Ach, obudźcie mnie już, błagam,
bo was chciała połknąć żaba!

3. Spróbujmy porozmawiać z dziećmi na temat opowiadania zadając np. takie pytania:

− Dokąd pojechał Olek?
− Gdzie miał swoje gniazdo bocian?
− W jaki sposób przychodzą na świat małe bociany?
− Po czym dziadek poznał, że przyleciały bociany?
− Jakie ptaki odlatują na zimę do ciepłych krajów i wiosną wracają do Polski? Itp.

Kolorowanie bociana

https://miastodzieci.pl/kolorowanki/bocian/

kolorowanie żaby

https://www.bing.com/images/search?q=kolorowanka+%c5%bcaba+do+wydruku&id=BBE68CB106F3F0C2B6622C0671A7101FF841B8E6&FORM=IQFRBA

4. Eksperymentujemy:

Jak powstają kolory wiosny? (potrzebne talerzyki jednorazowe lub kawałki grubej folii, farby plakatowe: żółta, niebieska, czerwona, pędzle, woda, sylwety krokusów.
Na dostępnej podkładce umieszczamy farby plakatowe w trzech kolorach. Dziecko z naszą pomocą łączy je ze sobą, rozcieńczając wodą i mieszając pędzelkiem. Dziecko obserwuje powstałe kolory i podaje propozycje tego, co można namalować w danym kolorze. Np. z połączenia żółtej farby i niebieskiej farby otrzymujemy kolor zielony, którym można namalować liście; po połączeniu żółtej farby i czerwonej farby powstał kolor pomarańczowy, którym można namalować owoc pomarańczy, a z połączenia niebieskiej farby i czerwonej farby powstał kolor fioletowy, którym można pomalować sylwety krokusów wycięte z kartonu lub wydrukowane.

5. Podajemy Państwu różne rodzaje zabaw (wszystkie lub do wyboru):

- Zabawa ruchowa „Gra w zielone” (zabawa polega na wyszukiwaniu przedmiotów w kolorze zielonym).

Pytamy dziecko: Grasz w zielone? Dziecko odpowiada: Gram! R.: Masz zielone? Dz.: Mam! Wówczas dziecko musi dotknąć jakiegoś przedmiotu w kolorze zielonym.

- Zabawa z piłką ( potrzebna będzie gumowa piłka lub gruby balon).
Dziecko odbija piłkę od podłoża. Jeśli skusi, to znaczy piłka potoczy się, przekazują ją mamie, tacie lub rodzeństwu.

- Zabawa ćwicząca spostrzeganie – Ence-pence. Mały przedmiot dla pary, np.: guzik, piórko, moneta. Jedna osoba z pary, z rękami schowanymi za plecami, ukrywa mały przedmiot w jednej dłoni. Mówi do drugiej osoby z pary: Ence-pence, w której ręce? i pokazuje zaciśnięte pięści. Druga osoba lekkim klepnięciem wskazuje dłoń, w której jest ukryty przedmiot. Jeśli trafi – zamieniają się rolami, a jeśli nie – zgaduje ponownie.

- Zabawa Guzik z pętelką. Różne guziki lub kółka do pchełek, sylwety wycięte z kartonu: ptaki, kwiatki, chmurki, słonko. Dzieci układają guziki na sylwetach wyciętych z kartonu (np. promyki słońca, skrzydełko i oko ptaka, płatki kwiatków itp.).


6. Układamy chodniczek w kolorach kojarzących się z wiosną. (potrzebne będą kolorowe patyczki lub kolorowe paski papieru czy guziki lub inne materiały dostępne w domu ).

Rodzic układa z kolorowych patyczków wzory do powtórzenia przez dzieci. Głośno nazywa, liczy i układa materiały w danym kolorze, np. po dwa, po trzy, po cztery (po pięć), w kolorach: zielonym, żółtym, niebieskim, czerwonym. Dzieci samodzielnie układają barwne chodniczki według wzoru.

7. Prosimy, aby dzieci osłuchały się z piosenką „ Zielona wiosna” (sł. i muz. D. i K. Jagiełło).
https://www.mac.pl/edukacja-przedszkolna/piosenki-olekiada#oiaa
( cykl Olek i Ada A,A+ cz.2; wybieramy piosenkę pt. „Zielona wiosna”)

Nad brzegiem rzeki żabki siedziały
i coś do ucha sobie szeptały.
Kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum,
kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum. 2x

Przyleciał bociek, usiadł na płocie
i do drugiego boćka klekoce.
Kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle,
kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle. 2x

Wszystko usłyszał mały wróbelek
i przetłumaczył na ptasie trele.
Ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir,
ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir.
Wiosna, wiosna, znów przyszła wiosna,
wiosna, wiosna jest już wśród nas.

8. Wykonujemy karty pracy.

Karta pracy, cz. 2, nr 9 Dokończ rysować ptaki według wzoru.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-a-kp-cz2.pdf
Karta pracy, cz. 2, nr 10 Rysuj po śladach szarych linii rysunku krokusa. Pokoloruj kwiat na fioletowo.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-a-kp-cz2.pdf

9. Jeśli czas i możliwości pozwolą, a dzieci będą chętne możemy wykonać pracę plastyczną „Pisklęta w gnieździe ”. (karta nr 7)
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-a-wyp/mobile/index.html#p=15

Życzymy powodzenia!







Tydzień 1

1. Słuchanie opowiadania E. Stadtmüller Witaj, wiosno!

– Kiedy ta wiosna w końcu przyjdzie – marudziła Ada. – W przedszkolu już dawno śpiewamy o niej piosenki, wycinamy kolorowe motylki i kwiatki, a ona nic. – Jak to: nic – oburzył się tato. – Wiosna pracuje pełną parą, aby wybuchnąć zielenią, gdy tylko spadnie pierwszy ciepły deszcz. – Jakoś tej pracy nie widać – skrzywił się Olek. – Wszędzie szaro, buro i ponuro… – Chyba ktoś tu nie umie patrzeć uważnie… – pokręcił głową tato. – Jeśli ubierzecie się w pięć minut, to zabiorę was do parku na wyprawę detektywistyczną. Będziemy tropić ślady wiosny. Zgoda? – Zgoda! – zawołali bardzo zgodnie Ada i Olek. Trzeba przyznać, że parkowe alejki, tonące w marcowej mgle, nie wyglądały najlepiej. Odrapane ławki, pusty plac zabaw, błoto pod nogami. Olek już miał zaproponować powrót do domu, gdy tato zawołał: – STOP! Na prawo patrz! – Ale na co patrz? – nie zrozumiała Ada. Tato bez słowa wskazał parasolem na parkową sadzawkę. Tuż przy pustym łabędzim domku, na wierzbowych gałązkach bieliły się najprawdziwsze na świecie… – Bazie! – wrzasnął Olek. – Zobaczyłem je pierwszy, punkt dla mnie! Ada była niepocieszona. Na szczęście sokole oko taty dojrzało kolejny, niezaprzeczalny znak wiosny. Podczas gdy Olek wypatrywał ptaków na drzewach, tato dyskretnie przytrzymał Adę za kapturek kurtki i oczami wskazał wijącą się pośród burej trawy ścieżkę. Ada pobiegła nią i po chwili wszyscy usłyszeli jej radosny okrzyk: – Mam! Mam drugi znak wiosny! Remis! Teraz dopiero Olek zauważył malutkie żółte kwiatuszki, których rozczochrane główki pojawiły się nie wiadomo skąd tuż nad ziemią. – To podbiał – wyjaśnił dzieciom tato. – Bardzo pożyteczna, lecznicza roślinka. – A co ona leczy? – chciała wiedzieć Ada. – Wiosenne katarki, marcowe chrypki i kaszelki… – odparł tato. – Oj, chyba zbiera się na deszcz, więc lepiej wracajmy, żebyśmy nie musieli się nią kurować. Droga do domu – niby taka sama – okazała się pasmem radosnych odkryć. – Pąki na żywopłocie! – meldował Olek. – Zielony listek, o tu – na klombie! – nie dawała za wygraną Ada. – Przebiśniegi!!! – wykrzyknęli równocześnie na widok całej kępy ślicznych białych kwiatuszków rosnących na trawniku, tuż obok ich własnego domu. – Jak widzicie, wiosna wcale się nie leni – uśmiechnął się tato. – Trzeba tylko umieć patrzeć.

2. Wiersz B. Szelągowskiej „kotki i kotki”

Mleka nie piją i nie biegają. I – jak to kotki – futerka mają. Lecz – dziwna sprawa – na drzewie rosną:
szare, puchate... I tylko wiosną! Patrzcie – na stole wazon z baziami! A gdzie są kotki? Zgadnijcie sami!

3. Praca plastyczna : Wiosenne kotki. Do wykonania potrzebujemy kolorowe kartki, wata, nożyczki , klej.



4. Zabawa ćwicząca sprawność ręki: Dzieci układają z guzików, kolorowych nakrętek, kolorowych kółek, patyczków, fasoli, grochu kształty np. wiosenne kwiaty, drzewa, słońce itp.




5. Doświadczenie: dzieci w plastikowym pojemniku na wacie wysiewają nasiona np. fasoli, grochu, rzeżuchy i obserwują co się dzieje.

6. Wykonanie zabawki (grzechotki) : potrzebujemy plastikowych butelek, taśmy lub izolacji, ziarenek od najdrobniejszych kasza, ryż do najgrubszych nasion groch, fasola, wsypujemy do butelek każdy rodzaj oddzielnie zakręcamy , zaklejamy. Porównujemy jakie dźwięki wydają nasze zabawki (grzechotki)

7. Kolorowanki wiosenne:

8. Bajka „kotki kotki ”

Pewnego razu dwa małe kotki udały się na wiosenny spacer do parku. Kotki, jak to kotki. Zamiast chodzić grzecznie alejkami, ganiały się między ławkami i wspinały się na drzewa. Jedno drzewo szczególnie się im spodobało. Na jego gałęziach były małe puszyste kuleczki. Świetnie nadawały się do zabawy. Zabawę kotkom przerwały jednak dzieci. Właśnie do parku przyszła grupa maluchów z pobliskiego przedszkola. Kotki wolały ich unikać. Widziały, że dzieci bardzo lubią głaskać kotki. Głaskanie jest przyjemne, jednak nie wówczas, gdy robi to jednocześnie cała grupa. Dlatego kotki schowały się przed dziećmi za grubym konarem.
Niestety, po chwili do uszu kotków dobiegły niepokojące głosy dzieci.
- Proszę pani, proszę pani znalazłam kotki – powiedziało jedno dziecko.
- O jakie ładna! – rozległ się krzyk pozostałych dzieci.
- Nałamiemy ich trochę – powiedziało inne dziecko.
Kotki nie wiedziały, jak dzieci mogły je dostrzec, przecież tak dobrze schowały się za konarem. Słuchały z przerażeniem słów dzieci. Nie widziały co chcą im połamać, czy chodziło o ich łapki, czy o ogonki. Drżąc ze strachu patrzyły, jak dzieci zbliżają się do wierzby, na której się ukryły. Dzieci nie były zainteresowane kotkami. Nawet ich nie zauważyły. Były bardzo zajęte łamaniem. Jak się okazało nie chodziło o łamanie łapek, ani ogonków kotków. Dzieci łamały gałązki z puszystymi kuleczkami. Po chwili odeszły od drzewa. Każde miało kilka gałązek, którymi przechwalały się przed panią.
- Niech pani spojrzy, jakie piękne kotki są na moich gałązkach - chwaliło się jedno dziecko.
- A na mojej gałązce są największe kotki – chwaliło się jest drugie dziecko.
- A na moich są najładniejsze kotki, najbardziej puszyste – chwaliło się trzecie dziecko.
Dopiero teraz kotki zrozumiały, że dzieciom nie chodziło o nie, ale o małe puszyste kuleczki, jakie były na gałązkach wierzby. Odetchnęły z ulgą. Kotki dokładnie przyjrzały się kuleczkom na gałązkach. Były całe szare, puszyste i mięciutkie. Wyglądały dokładnie tak, jak futerko kotków. Nic więc dziwnego, że dzieci nazywały je kotkami.
Kotki długo jeszcze bawiły się na wierzbie. W końcu nie często zdarza się bawić w tak licznej kociej rodzinie.


„JAK PANI WIOSNA ŻARTOWAĆ CHCIAŁA”

WSZYSCY WIEDZĄ – PANI WIOSNA
TO OSÓBKA DOŚĆ RADOSNA,
LUBI KWIATY W TRAWY WPLATAĆ,
LUBI PTAKI UCZYĆ LATAĆ,

NOSI STROJE KOLOROWE,
MA POMYSŁÓW PEŁNĄ GŁOWĘ,
LECZ NIEWIELE OSÓB WIE,
ŻE ŻARTOWAĆ WIOSNA CHCE.

ZAPROSIŁA RAZ NA WTOREK
ZWIERZĄTKA NA PODWIECZOREK.
JUŻ PO CAŁYM PRAWIE LESIE
WIEŚĆ O FAKCIE TYM SIĘ NIESIE.

KAŻDY SWE ZACIERA RĄCZKI
OBIECAŁA WIOSNA PĄCZKI,
Z MARMOLADĄ ALBO RÓŻĄ
OBY PORCJĘ DOSTAĆ DUŻĄ.

PĄCZEK MUSI BYĆ ZAZNACZĘ
Z WARSTWĄ LUKRU – NIE INACZEJ.
WYCIESZAJĄ SIĘ ZWIERZĄTKA,
ŚLINKA CIEKNIE IM PO KĄTKACH.

WTOREK NASTAŁ W LESIE WRESZCIE,
I TU WIERZCIE LUB NIE WIERZCIE
SMUTNE MINKI ZWIERZE MIAŁY
GDY DO WIOSNY PRZYBYWAŁY.

CHOĆ RADOŚNIE ICH WITAŁA,
CHOĆ KUBECZKI PODAWAŁA
A W NICH CHŁODNĄ, PYSZNĄ ROSĘ
TO KIWAŁY Z ŻALEM NOSEM,

BO NIKT NIE CHCIAŁ JEŚĆ OBIADU
A TU PĄCZKÓW ANI ŚLADU.
PATRZĄ ZWIERZE W KAŻĄ STRONĘ,
USIADŁY NIEPOCIESZONE.

NARAZ WIOSNA GŁOS ZABRAŁA,
- RADOŚĆ DLA MNIE TO NIEMAŁA
ŻE MNIE TŁUMNIE GOŚCIE MILI
OBECNOŚCIĄ ZASZCZYCILI.

LECZ NA PĄCZKI NASTAŁ CZAS,
PODZIWIAJCIE ZE MNĄ WRAZ.
UCHYLIŁA OKNO SZERZEJ
I ZAPRASZA WSZYSTKICH SZCZERZE.

- OTO PĄCZKI NA JABŁONCE,
PIĘKNIE JE OGRZEWA SŁOŃCE,
TAM NA ŚLIWIE PĄCZKÓW WIELE
PATRZCIE ŚMIAŁO PRZYJACIELE

I W OGRODZIE TUŻ PRZY PŁOCIE,
PĄCZKÓW ROSNĄ CAŁE KROCIE,
PĄCZKI DUŻE, PĄCZKI MAŁE,
KWIATY BĘDĄ Z NICH WSPANIAŁE.

TRUDNO Z WIOSNĄ SIĘ NIE ZGODZIĆ
LECZ BY BUŹKI ROZPOGODZIĆ
I OSŁODZIĆ ZWIERZĄ WTOREK
WYCIĄGNĘŁA WIOSNA WOREK.

TOCZĄ Z WORKA SIĘ ŁAKOCIE,
WŚRÓD ŁAKOCI PĄCZKÓW KROCIE
OKRĄGLUTKIE, LUKROWANE
PĄCZKI PYSZNE, NADZIEWANE.

TAK TO WIOSNA ŻARTOWAŁA,
Z ŻARTU RADOŚĆ WIELKĄ MIAŁA
WIE TO KAŻDY BOWIEM W ŚWIECIE
CZY TO STARSZY CZY TEŻ DZIECIĘ:

CIASTA Z DŻEMEM TO WSZAK PĄCZKI,
KTÓRE LUKREM BRUDZĄ RĄCZKI,
LECZ PĄCZKAMI SIĘ POZA TYM
ZWIE ZWINIĘTE MŁODE KWIATY.

9. Zabawy ruchowe:

Przeprawa przez rzekę

Wyobraźcie sobie, że przez Wasz pokój przepływa rzeka. Długi rwący potok rozciąga swoje brzegi od stołu, aż do kanapy lub od ściany do ściany, w zależności od rozkładu mieszkania. Musicie przejść na drugą stronę skacząc po kamieniach, ale tak, aby nie wpaść do wody. Czym są kamienie? Poduszkami jaśkami lub innymi kawałkami materiału. Rozłóżcie je na podłodze tak, aby przejście po nich nie było zbyt łatwe. I po każdym prawidłowym przedostaniu się na drugi brzeg zmieniajcie ustawienie. Oczywiście na trudniejsze, tak jakby to był kolejny level do przejścia w grze.
Rzucamy do celu
Prosta, ale zajmująca gra. Na podłodze stawiacie miskę lub wiaderko i wrzucacie do niego piłki, balony lub zmięte w kulki gazety. Oczywiście wygrywa ten, kto wykona najwięcej prawidłowych rzutów z linii mety.

do wydruku:

https://www.google.com/search?q=kolorowanki+do+wydruku+pani+wiosna&tbm=isch&ved=2ahUKEwjuv4LM_bPoAhUW7qQKHTamDbgQ2-cCegQIABAA&oq=kolorowanki+do+wydruku+pani+wiosna&gs_l=img.3...43055.56193..56894...0.0..0.1395.5559.0j18j1j5-1j0j2......0....1..gws-wiz-img.......35i39j0i67j0j0i131i67j0i131.Z5CibQLu38k&ei=tHF6Xu6VH5bckwW2zLbACw&client=firefox-b-d#imgrc=duqiZjfn7kcMLM

Statystyka strony

Strona oglądana: 242 razy.

Rejestr zmian

Wytworzył:Agata Tyska, data: brak danych r., godz. brak danych
Wprowadził:Agata Tyska, data: 23.03.2020 r., godz. 17.29
Ostatnia aktualizacja:Agata Tyska, data: 08.04.2020 r., godz. 21.35
Rejestr zmian:
CzasAdministratorOpis zmiany
08.04.2020 r., godz. 21.35Agata TyskaEdycja strony
08.04.2020 r., godz. 21.33Agata TyskaEdycja strony
05.04.2020 r., godz. 21.31Agata TyskaEdycja strony
05.04.2020 r., godz. 21.31Agata TyskaEdycja strony
05.04.2020 r., godz. 19.37Agata TyskaEdycja strony
01.04.2020 r., godz. 22.46Agata TyskaEdycja strony
01.04.2020 r., godz. 22.41Agata TyskaEdycja strony
01.04.2020 r., godz. 18.57Agata TyskaEdycja strony
01.04.2020 r., godz. 17.57Agata TyskaEdycja strony
29.03.2020 r., godz. 22.22Agata TyskaEdycja strony
29.03.2020 r., godz. 19.30Agata TyskaEdycja strony
29.03.2020 r., godz. 19.26Agata TyskaEdycja strony
25.03.2020 r., godz. 21.39Agata TyskaEdycja strony
25.03.2020 r., godz. 21.37Agata TyskaEdycja strony
25.03.2020 r., godz. 21.34Agata TyskaEdycja strony
25.03.2020 r., godz. 21.12Agata TyskaEdycja strony
25.03.2020 r., godz. 15.28Agata TyskaEdycja strony
24.03.2020 r., godz. 17.03Agata TyskaEdycja strony
23.03.2020 r., godz. 17.29Agata TyskaDodanie strony

Copyright

© 2010 Gminne Przedszkole w Zegrzu Południowym
Zawartość merytoryczna: Agata Tyska, e-mail: gpzp@nieporet.pl
Projekt: INFOSTRONY - ADAM PODEMSKI, e-mail: adam.podemski@infostrony.pl
Serwis uruchomiono 1 marca 2010 r.