Przedszkole jest jednostką podległą Gminy Nieporęt (http://www.nieporet.pl)
Optymistyczne Przedszkole

Motto przedszkola:

Bo odkrywać świat, to nasza wielka sprawa

Bo zdobywać świat, to jest nasz wielki cel

My odkrywcy z Akademii wyruszamy

A więc ruszaj z nami bracie, jeśli chcesz."

Dane teleadresowe

Gminne Przedszkole w Zegrzu Południowym

ul. Rybaki 24, 05-130 Zegrze Południowe
tel./fax (22) 782-21-51
e-mail: gpzp@nieporet.pl
www: http://gpzp.nieporet.pl

Dyrektor - mgr Anna Kołodziej

Inspektorem Ochrony Danych w Gminnym Przedszkolu im. Akademii Małych Odkrywców w Zegrzu Południowym jest Pani Iwona Hećko-Umińska, e-mail: support@inbase.pl


WYNALAZCY



Tydzień 3cd.

Witamy ponownie ,

W tym tygodniu realizujemy temat: ”Wielkanoc cd.”


1. Słuchanie wiersza Władysława Broniewskiego Śmigus

Śmigus! Dyngus! Na uciechę
z kubła wodę lej ze śmiechem!
Jak nie kubła, to ze dzbana,
śmigus-dyngus dziś od rana!
Staropolski to obyczaj,
żebyś wiedział i nie krzyczał,
gdy w Wielkanoc, w drugie święto,
będziesz kurtkę miała zmokniętą.

Rozmowa na temat wiersza.

−− Co to jest śmigus-dyngus?
−− Co to znaczy staropolski obyczaj?
−− Kiedy obchodzi się śmigus-dyngus?

Wyjaśnienie, jak rozumiany był ten zwyczaj dawniej.
Kiedyś były to dwa różne obyczaje wielkanocne. Jednym z nich był dyngus, który polegał
na tym, że młodzież chodziła po domach i zbierała datki w postaci jajek, wędlin, ciast
itp. Śmigus natomiast miał odmienny charakter i polegał na uderzeniu na szczęście rózgą
wierzbową z baziami. Rózga ta była wcześniej święcona w Niedzielę Palmową.

2. Zagadki dotykowe – Co ukryłam w pudełku?

Przedmioty związane z Wielkanocą, apaszka do zasłonięcia oczu.

Rodzic wyjmuje z pudełka przedmioty związane z Wielkanocą. Dziecko z zasłoniętymi oczami odgaduje, co otrzymuje do rąk, np. koszyczek, baranka, zajączka, bazie, borowinkę, serwetkę….

3. Zabawa badawcza – Poznajemy budowę jajka.

Jajka: kurze, przepiórcze, strusie, dwa takie same jajka – z tym, że jedno jest ugotowane,
a drugie – surowe.
Dziecko ogląda jajka przyniesione przez rodzica (jajka: kurze, przepiórcze, strusie lub ich obrazki),porównuje ich wielkość i kolorystykę, wypowiada się na temat ich kształtu; podaje przykłady zwierząt, które wykluwają się z jajek.
Rodzic rozbija przed dzieckiem jajko - oglądają jego zawartość; nazywają poszczególne części składowe: skorupka, białko, żółtko.
Rodzic zwraca uwagę na zarodek i wyjaśnia dziecku, że kurczątka wykluwają się z jajek, w których są zarodki.
Rodzic pokazuje dziecku dwa jednakowe jajka. Prosi, aby się zastanowiło, po czym można poznać, że jedno z nich jest surowe, a drugie gotowane.
Następnie wprawia w ruch obrotowy oba jajka. Dziecko obserwuje ich ruchy i określa,
które z nich kręci się szybciej. Rozbija jajko i sprawdza, czy miało rację.
Jajko surowe obraca się tylko przez chwilę, a potem się zatrzymuje. Powodem jest jego
płynny środek, który porusza się wewnątrz skorupki w różne strony, co hamuje szybkie
poruszanie się jajka.

4. Zabawa badawcza – Jajka i woda.

Jajka surowe, jajka ugotowane, szklane naczynia, sól, łyżka.

• Dziecko bada zachowanie w wodzie jajka surowego i jajka ugotowanego – wkłada je
kolejno do przezroczystego naczynia z wodą. Obserwuje ich zachowanie.
• Do wody w przezroczystym naczyniu wkłada surowe jajko i dosypuje stopniowo sól
(około 10–12 łyżek soli). Obserwuje, co dzieje się z jajkiem.

5. Poznanie ciekawostek na temat pisanek

Uważano, że pisanki mają magiczną moc, dlatego np. dotykano nimi grzbietów bydła, aby było zdrowe i płodne, toczono je wzdłuż zagonów oziminy, żeby zapewnić sobie dobry urodzaj. Były one darem, który miał zapewnić obdarowanej osobie wszelką pomyślność (także w sprawach sercowych). Pełniły one rolę wykupu w obrzędach wielkanocnych, np.:dyngusa, chodzenia z barankiem lub kurkiem. Panna mogła dostać pisankę czekoladowo-marcepanową z pierścionkiem zaręczynowym w środku. Ludzie bogaci obdarowywali się drogimi pisankami, ze złota, przyozdobionymi szlachetnymi kamieniami. Francuski jubiler P. C. Fabergé wykonał takie drogie pisanki na zamówienie cara Rosji. Pisanki służyły do zabawy zwanej taczanką. Turlało się po stole malowane jaja, zderzając je ze sobą. Wygrywała ta osoba, której pisanka się nie potłukła.

6. W związku ze zbliżającymi się świętami proponujemy, aby Wasze dzieciaczki więcej zajęły się sobą I może popracowały same.
Proponujemy karty pracy z naszej przedszkolnej ksiązeczki. Prosimy, aby dzieci zrobiły ćwiczenia od strony 72 do strony 80.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-3.pdf#page=74&zoom=auto,-116,730

Życzenia:
“Beczy w trawie baraneczek nawołując wniebogłosy. Życzę zdrowia i radości Wam z okazji Wielkiej Nocy i Dyngusa mokrutkiego by Wam szczęście dopisało, by rodzinne były święta, by Wam nic nie brakowało.
Życzenia wielkanocne składają:

ciocia Wiola I ciocia Agatka

Duuuuuuża BUŹKA 







W tym tygodniu realizujemy temat: ”Wielkanoc”


1. „Potrawy wielkanocne” – słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej

W przedszkolu na każdym kroku widać było zbliżającą się Wielkanoc. W wazonach stały
bazie, a obok – koszyczki z jajkami. Wszystkie zawieszone dekoracje też przypominały o świętach.
Słońce każdego kolejnego dnia coraz mocniej świeciło. Ada, podobnie jak inne dzieci z jej
grupy, nie mogła doczekać się świąt. Pani opowiadała o tradycjach wielkanocnych.
– A może zrobimy sobie mazurka? I jeszcze babkę i szynkę. Nie może też zabraknąć chleba
i jajek!
– Ale jak my to wszystko sami zrobimy? – dopytywał Kamil. – To naprawdę dużo pracy. Widziałem,
jak babcia piekła ciasto.
Pani tajemniczo uśmiechnęła się do dzieci.
– Tak naprawdę zrobimy dziś te wszystkie smakołyki, ale one nie będą nadawały się do jedzenia.
Wykonamy je z masy solnej, potem wypieczemy i pomalujemy. A na koniec urządzimy
kącik wielkanocny.
– Ale fajny pomysł – zawołał Kamil.
Ada zrobiła wielką babę wielkanocną, a Kamil – szyneczkę. Inne dzieci też starały się jak
mogły.
Po pomalowaniu i ułożeniu na stoliczku wszystkie „smakołyki” wyglądały jak prawdziwe,
zwłaszcza baba z lukrem.
Po podwieczorku do sali średniaków przyszły w odwiedziny starszaki.
– Ale macie tu pyszniutkie pyszności! – oblizując się, zawołał Maciek i wyciągnął rękę po
babę. W ostatniej chwili przed zjedzeniem powstrzymał go Olek.
– Dlaczego nie mogę się poczęstować? Trzeba jeść szybko, póki świeże. Potem już nie będą
takie dobre.
– Maciek, przyjrzyj się uważniej tym smakołykom. Przecież one są z masy solnej. Jeszcze
mógłbyś sobie przez nie połamać zęby. Najlepiej poczekaj na prawdziwy wielkanocny stół
i prawdziwe pyszności.
Maciek przytaknął głową, ale i tak ukradkiem – kiedy nikt nie patrzył – powąchał babkę.
Skrzywił się, zawiedziony, i rad nierad postanowił jednak poczekać na święta.

Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania:

−− Z czego dzieci wykonały pyszności do koszyka wielkanocnego?
−− Dlaczego Olek powstrzymał Maćka przed skosztowaniem babki z kącika wielkanocnego?
−− O jakich tradycjach wielkanocnych była mowa w opowiadaniu?
−− Jakie smakołyki z wielkanocnego stołu lubicie najbardziej?


2. Lepienie z masy solnej smakołykow wielkanocnych.

Dzieci lepią samodzielnie z masy solnej wielkanocne przysmaki. Podają ich nazwy. Umieszczają swoje prace na tacy, aby wyschły. Po wyschnięciu pomalują
je na odpowiednie kolory farbami lub mazakami.

Przepis na masę solną

Przepis jest banalnie prosty… i to jest cudowne. Składa się tylko z 3 składników: mąki pszennej, soli i wody. Mąkę i sól przygotowujemy w takiej samej ilości np.
• 1 szklanka mąki;
• 1 szklanka soli;
• ok. 0,5 szklanki woda.
Oczywiście do uzyskania większej ilości masy używamy wielokrotności mąki i soli np. 3 szklanki mąki + 3 szklanki soli + woda. Zacznijmy od tego, że do głębokiej miski wsypujemy mąkę i sól. Dokładnie mieszamy i wlewamy niewielką ilość wody. Mieszamy, rozgniatamy grudki, dodajemy odrobinę wody i ponownie mieszamy. Ilość wody jest tu kluczowym czynnikiem i trzeba ją wlewać stopniowo. Ciasto wyjmujemy na stół lub stolnicę i ugniatamy, aż będzie gładkie (około 5 minut). Oddzielamy małą kulkę ciasta, rozwałkowujemy i wycinamy foremkami lub nożem zaplanowane kształty. Jeśli planujemy resztę masy solnej wykorzystać w innym terminie, pakujemy do szczelnie zamkniętego pojemnika (np. pojemnika na kanapki).

Zachęcamy dzieci do pomalowania ulepionych smakołykow wielkanocnych na odpowiednie kolory. Wspolnie ustalamy, jak w rzeczywistości one wyglądają.

3. Słuchanie rymowanki Iwony Fabiszewskiej "Wielkanocne jajka".

Pisanki to jajka malowane.
Różnymi wzorami są ozdabiane.
Mogą być w paski, mogą być w ciapki,
mogą być w kropki, mogą być w kwiatki.
Więc dziś pisankę pomalujemy,
potem do domu ją zaniesiemy.

Rozmowa na temat rymowanki.

−− O czym była ta rymowanka?
−− Jak były pomalowane jajka?
−− Jak jeszcze inaczej można ozdobić jajka?

Zachęca dzieci do samodzielnego wykonania sylwety pisanki.


4. Jak Narysować Pisankę

https://www.youtube.com/watch?v=XP7oAVsU7Ng

5. Ciekawe sposoby na dekorację pisanek- film

https://www.youtube.com/watch?v=CqZ-7JiECVM

6. Ćwiczenia grafomotoryczne

https://mojedziecikreatywnie.pl/sdm_downloads/pisanki-cwiczenia-grafomotoryczne/

7. Propozycje prac plastycznych

http://dobrzesiebaw.pl/wielkanocne-prace-plastyczne-dla-dzieci-pisanki/


Zachęcamy Rodziców do zapoznania dzieci z książeczką o koronawirusie

https://www.wydawnictwoolesiejuk.pl/fileadmin/user_upload/pdf/Koronawirus.pdf

Zyczymy zdrowych i spokojnych Świąt

Wasze ciocie









Tydzień 2

"Wiosenne powroty -Witamy w krainie motyli" !!!!


1. Wysłuchanie wiersza Iwony Roży Salach Tyle...

Motyle… A ile? Tyle!
Tyle, że nikt ich nie zliczy,
nawet ten, co długo ćwiczy.
Jeden żółty jak kwiat na łące.
Drugi biały
jak chustka w twej rączce.
Trzeci – czerwony
jak w polu maki.
A czwarty –
nakrapiany taki.
Motyle… A ile? Tyle!

Rozmowa kierowana na podstawie wiersza.

Pytamy dzieci:

− O jakich owadach była mowa w wierszu?
− Ile było motyli i jak one wyglądały?

2. „Cud narodzin motyla", czyli cykl rozwojowy motyla.

https://www.youtube.com/watch?v=3HvR0aETxOA

3. Zachęcamy do obejrzenia pięknych zdjęć motyli 

https://www.google.com/search?sa=X&sxsrf=ALeKk03l_Dcq_gXB7W6DXQ3IWTrnAs-aLg:1585757655798&q=Motyle+Zdj%C4%99cia+i+nazwy&tbm=isch&source=univ&client=firefox-b-d&ved=2ahUKEwjS5JfOz8foAhVH-aQKHcGFBuUQ7Al6BAgJECo&biw=1256&bih=721

4. Ciekawostki o motylach

http://sadurski.com/motyle-ciekawostki-o-motylach/

5. Słuchanie piosenki o motylach

https://www.youtube.com/watch?v=A3JEJqsP5P4

6. Praca plastyczna

https://www.zabawyzdzieckiem.pl/zabawy/3-5/389-motyl-z-talerzyka-i-rolki

7. Różne zabawy:

Skocz do mety!

W gry planszowe można grać nie tylko przy planszy! Wystarczy kostka do gry, dwa sznurki na podłodze oznaczające start, metę i możemy zaczynać. Ustawiamy zawodników przy pierwszej linii. Każdy z nich rzuca kostką i skacze tyle razy ile oczek wyrzucił. Powtarzamy to aż ktoś przekroczy linię mety! Prawda, że proste? A jakie zajmujące!

Przeprawa przez rzekę

Wyobraźcie sobie, że przez Wasz pokój przepływa rzeka. Długi rwący potok rozciąga swoje brzegi od stołu, aż do kanapy lub od ściany do ściany, w zależności od rozkładu mieszkania. Musicie przejść na drugą stronę skacząc po kamieniach, ale tak, aby nie wpaść do wody. Czym są kamienie? Poduszkami jaśkami lub innymi kawałkami materiału. Rozłóżcie je na podłodze tak, aby przejście po nich nie było zbyt łatwe. I po każdym prawidłowym przedostaniu się na drugi brzeg zmieniajcie ustawienie. Oczywiście na trudniejsze, tak jakby to był kolejny level do przejścia w grze.

Balonowy tenis

Gra w piłkę w domu nie jest do końca bezpieczna. Dlatego z odbijaniem piłki poczekamy, aż pogoda się poprawi, a tymczasem w domu gramy balonem. A zamiast rakietek używamy papierowych talerzy przyklejonych do drewnianych łyżek! W ten sposób rozgrywamy punktowane mecze! I skończył się problem potłuczonych naczyń!

Pozdrawiamy serdecznie I życzymy miłej pracy
Buziaki




Drodzy Rodzice, Kochane Dzieci III

W tym tygodniu realizujemy temat: ”Wiosenne powroty - Witamy ptaki”


1. Zachęcamy do przeczytania opowiadania Barbary Szelągowskiej „Ptasia narada”


W dalekiej Afryce spotkała się na naradzie trójka przyjaciół. Pierwszy odezwał się skowronek.
– Kochani! Pewnie już niedługo zacznie się w Polsce wiosna. A kto ma ją witać swoim śpiewem,
jeśli nie ja? Mówię wam, czas wracać. Nie ma na co czekać. Szkoda każdego dnia!
– A ty jak zwykle – odezwał się bocian. – Tylko praca ci w głowie… Może masz rację, przyjacielu,
ale gdy sobie pomyślę, ile tam będę miał roboty… Najpierw gniazdo muszę wyremontować,
potem wysiadywać jajka, a jeszcze później wykarmić pisklęta, nauczyć je latać… Poczekajmy
parę dni. Odpocznijmy. Nabierzmy sił… Rozejrzyj się i zobacz, jak tu przyjemnie. Co
prawda trochę gorąco, ale pośpiech naprawdę nie jest wskazany.
– Masz rację, bocianie! – przytaknęła jaskółka. – Ciężka praca nas czeka. Nie jest łatwo wychować
dzieci. Co innego taka kukułka – podrzuca innym jajka. Po prostu wstyd, jak można
tak postępować… Leń z niej, tyle powiem! Ja na przykład zamierzam wychować swoje dzieci
najlepiej jak potrafię, żeby stanowiły wzór do naśladowania!
Nagle przyfrunęła pani czajka, niosąc coś w dziobie.
– Witajcie, przyjaciele. Ale się zmęczyłam. Zobaczcie, co znalazłam w swoim ogródku! List
od wróbelka z Polski! Bocianie, może ty przeczytaj go na głos, bo ja już nie mam siły. Tak się
śpieszyłam do was!
Bocian wyprostował się na swoich długich czerwonych nogach i z wielką uwagą przeczytał
list od początku do końca.
– Ojej! – zawołał zdenerwowany. – Czekają na nas! Nie ma czasu do stracenia! Musimy lecieć!
Natychmiast! Gdzie moje walizki?
– Co tam walizki! Trzeba czym prędzej witać wiosnę! – zawołał skowronek. – Co to będzie?
Co to będzie?
– Wiosna tuż-tuż, a my jeszcze w Afryce! – lamentowała przerażona jaskółka.
Ptaki bez zastanowienia spakowały cały dobytek i wyruszyły w daleką drogę do Polski. Nawet
nie miały czasu się zastanowić, co je tam czeka.

Prosimy porozmawiać z dziećmi na temat przeczytanego tekstu.



2. Ćwiczenia słuchowe – Co to za ptaki?

Zapoznanie dzieci z odgłosami, jakie wydają wybrane ptaki. Odtwarzanie nagrania.
Jednocześnie pokazanie sylwet danego ptaka i go nazwanie.

https://www.glosy-ptakow.pl/

3. Rozwiązywanie zagadek.

O jakim ptaku jest mowa?

Ten ptaszek,
co w górze robi kółka,
nazywa się… (jaskołka)

Kiedy słyszę,
że coś ćwierka,
to już wiem,
że chodzi o… (wrobelka)

Siedzi ptaszek na buku
i powtarza: kuku, kuku.
(kukułka)


4. Ćwiczenia plastyczne – Ptasie gniazdka.

Podkładka dla każdego dziecka, plastelina w rożnych kolorach.
Dzieci lepią z plasteliny na tekturowych podkładkach ptasie gniazdka z jajeczkami: ugniatają plastelinę, spłaszczają ją i ponowne ugniatają. Następnie formują kulki rożnej wielkości i w rożnych kolorach. Na koniec wykonują gniazdka i umieszczają w nich wykonane jajeczka. Mowią, ile jajeczek znajduje się w ich gniazdkach.

5. Zabawy konstrukcyjne.

Budowanie budek lęgowych dla ptakow z klocków np. LEGO, Cliks, drewnianych itp….
Podają nazwę ptaka, dla ktorego zbudowały budkę.

6. Oglądanie albumow z ptakami.

Dzieci oglądają albumy z ptakami. Rozpoznają i nazywają znane im gatunki.

https://docplayer.pl/16459589-250-polskich-gatunkow-atlas-ptakow.html

7. Masażyk

Rodzic wykonuje masażyk na plecach dziecka, mówiąć:

„Rozsiewa kwiaty na łące, „- delikatnie dotykaja plecow w rożnych miejscach, opuszkami palcow,
„prosi o promyki słońce,” - wykonują ruchy koliste całymi dłońmi,
„maluje na zielono liście na drzewach” - rysują kontury liści,
„i słucha, jak pięknie skowronek śpiewa „- zbliżają dłonie do uszu, naśladując
nasłuchiwanie,
„Na miękkiej trawie usiądzie czasami” - delikatnie uciskają ramiona,
„i śpiewa wesoło z przedszkolakami „- delikatnie uderzają zaciśniętymi pięściami
w plecy.
Zmiana: dzieko- rodzic

8. „Ptaki” kolorowanki i malowanki do wydryku i online

http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/jaskolka-ptak

9. Zabawy różne:

“Butelkowy slalom”

Uważacie, że poruszanie się slalomem jest łatwe? To spróbujcie to zrobić z zawiązanymi oczami! Ta zabawa poprawia koncentrację, ćwiczy zapamiętywanie i koordynację ruchową. Gdy już popisałam się mądrymi słowami, opowiem Wam na czym polega! Zaczynacie od rozstawienia dwóch butelek po pokoju. Dziecko ma chwilę na przyjrzenie się i zapamiętanie gdzie stoją, po czym zawiązujecie mu oczy. Zadanie polega na przejściu w taki sposób, aby nie przewrócić żadnej z butelek. Gdy uda mu się przejść poziom, dokładacie kolejną przeszkodę i tak do momentu, aż skończą Wam się w domu plastikowe butelki.

„Tor przeszkód”

Do jego wykonania wykorzystajcie to co macie w domu. Mogą to być wielkie kartony przez środek, których trzeba się przeczołgać, poduszki, po których trzeba skakać, butelki, które należy omijać czy krzesła, na które trzeba się wspinać! Zabawa idealna zarówno dla maluszków jak i dla starszych dzieci.

„Rzucamy do celu”

Prosta, ale zajmująca gra. Na podłodze stawiacie miskę lub wiaderko i wrzucacie do niego piłki, balony lub zmięte w kulki gazety. Oczywiście wygrywa ten, kto wykona najwięcej prawidłowych rzutów z linii mety.

„Poszukiwacze skarbu”

Nic tak nie motywuje, jak rozwiązywanie zadań i zagadek, by dotrzeć do okrytego tajemnicą skarbu. Możecie narysować normalnie mapę, dodać kilka zadań specjalnych, typu: zrób 10 przysiadów, zakręć się 3 razy, podskocz 7 razy do góry itp. lub pochować kilka kartek z podpowiedziami takimi jak „sprawdź pod łóżkiem”, „szukaj za kanapą”, „zajrzyj do lodówki” itp. by dziecko nareszcie odnalazło skarb! A co będzie poszukiwaną nagrodą zależy już tylko od Was!

Miłej pracy I powodzenia 
Wasze ciocie





Tydzień 1



Drodzy Rodzice, Kochane Dzieci III

Witamy Was serdecznie w tych ciężkich dla wszystkich dniach. Niestety nie możemy się spotykać, więc wspólnie zorganizujmy dzieciom namiastkę „życia przedszkolnego” (żeby o nas nie zapomniały ). Dwa razy w tygodniu będziemy wstawiały na stronę kilka propozycji zajęć, jakie byśmy prowadziły z Waszymi pociechami, zgodne z naszymi planami i podstawą programową. Postaramy się wybierać te najciekawsze a zarazem na miarę Państwa możliwości.

W tym tygodniu realizujemy temat: ”Wiosenne przebudzenia - w poszukiwaniu wiosny”

• Krótka rymowanka:
„Już skończyła nam się zima, teraz wiosna się zaczyna.” – do nauki 

• Zachęcamy do przeczytania opowiadania Barbary Szelągowskiej Leniwa cebulka.


Powoli zbliżała się wiosna. Tak naprawdę chyba wcale jej się nie śpieszyło. Za oknem raz
prószył śnieg, a raz kropił deszcz. Nic nie zapowiadało zmiany pogody, mimo że marzec powoli
dobiegał końca. Pani poprosiła dzieci o przyniesienie do przedszkola plastikowych doniczek.
Zaraz po śniadaniu grupa Olka wyruszyła do sklepu ogrodniczego i zakupiła cebulki.
– Proszę pani, co będziemy robić z tymi cebulkami? – zapytała zaciekawiona Kasia po powrocie
ze sklepu.
– Kasiu, to właśnie na wiosnę co roku przyroda budzi się do życia. Jeżeli swoją cebulkę wsadzisz
do doniczki z ziemią, po kilku dniach wykiełkuje z niej szczypiorek.
– Ale chyba trzeba będzie ją podlewać – dodał Olek.
– Zgadza się, Olku. Musimy także postawić nasze doniczki z cebulkami na parapecie najbardziej
nasłonecznionego okna. Wszystkie rośliny potrzebują światła, inaczej nie urosną.
Czyli roślinom potrzebne są ziemia, woda i światło. Kto już posadził swoją cebulkę – tak jak
pokazywałam – może ją podlać i postawić na parapecie. Myślę, że gdy wiosna zobaczy nasze
roślinki, od razu zagości u nas na dobre.
– Moja na pewno wyrośnie pierwsza – przechwalał się Bartek.
– Nie. Ja swoją lepiej podlałem – zawołał Maciek.
– Ale moja była największa – dodał Olek.
Minęło kilka dni. Wszystkie dzieci sumiennie podlewały kiełkujące roślinki i je porównywały.
Olek bardzo się martwił, bo tylko jemu nie chciało nic wyrosnąć.
– Jakaś leniwa ta twoja cebulka – żartował z Olka Bartek. – Spójrz, jaka moja jest duża.
Olkowi zrobiło się bardzo przykro. Wszystkie doniczki zazieleniły się – z wyjątkiem jego.
Chłopiec patrzył z zazdrością na rosnące roślinki. Zasmucony, poszedł bawić się samochodami.
– Olek, chodź tu szybko – zawołała Kasia tuż przed obiadem. – Coś się zazieleniło w twojej
doniczce. To na pewno szczypiorek!
Wszystkie dzieci zaczęły z uwagą oglądać doniczkę chłopca.
– To naprawdę szczypiorek. Hura! Nareszcie! – zawołał uszczęśliwiony. – A już myślałem, że
tylko ja nie będę miał czym przywitać wiosny.
– Widzicie, dzieci, warto było czekać – powiedziała pani. – W końcu nikt się tak nie cieszył
jak Olek.


Prosimy porozmawiać z dziećmi na temat przeczytanego tekstu.

Kolejna propozycja to doświadczenie , oczywiście proste .

Jak wyhodować w domu szczypiorek?

• opcja minimalistyczna – wlej wodę do słoika, szklanki lub jakiegoś innego szklanego pojemnika i umieść na nim cebulę – pamiętaj, by cebula była zanurzona w wodzie tylko spodnią jej częścią, niezbyt głęboko w wodzie. Sprawi to, że będzie mogła pobierać wodę – wypuści liście – i przy tym szybko nie zacznie gnić.

• opcja artystyczno-użytkowa (dobra zabawa dla dzieci) – przygotuj dużą, plastykową butlę po wodzie mineralnej – odetnij jej górną część tak, by można było napełnić ją ziemią. Wytnij w butli otwory niewielkie. Wsyp do butli ziemię – ugnieć ją. Wytnij w butli otwory niewielkie – umieść w nich małe cebule (posadź je w nich). Cebula zapuści korzenie – i liście… Powstanie cebulowa wieża:)



lub

Wysiewanie fasoli

Przygotuj:
słoik, gaza, gumka recepturka, talerzyk, lignina (lub wata), konewka z wodą, nasiona fasoli.
Na przygotowany słoik nakładamy gazę i mocujemy ją za pomocą gumek. Dziecko kładzie na gazie nasiona fasoli i nalewa do słoika wodę tak, aby fasola była lekko w niej zanurzona.
Zachęcamy dzieci do prowadzenia obserwacji wzrostu fasoli.

W poszukiwaniu oznak wiosny – spacer w pobliżu domu (tylko, żeby nie było ludzi )

Kolejna propozycja:

Wiersz Iwony Róży Salach Znak wiosny

Wielkie zmiany dziś w ogrodzie,
nie zobaczysz ich na co dzień.
Czy słyszycie, dzieci?
Woda z dachu ciurkiem leci:
kapu, kap, chlapu, chlap,
to na pewno wiosny znak!
Młoda trawa już urosła
i w ogrodzie się zieleni,
taka tylko rośnie wiosną,
odcieniami aż się mieni.
Tam pod płotem jeszcze śnieg,
a w nim co to? Kwiatek?
To przebiśnieg, a więc wiosna.
Wiosna rządzi światem.
Na stodole w wielkim kole
stoi biały bociek,
a skowronek tuż nad boćkiem
śpiewa słodko w locie.
A więc, skoro takie zmiany
zachodzą na świecie,
to na pewno przyszła wiosna,
wiosna przyszła przecież!

Oczywiście rozmowa na temat wiersza

• Praca plastyczna (są to nasze propozycje do wydruku szablonu i ….albo staranne kolorowanie ………albo dekorowanie bibułą, wydzieranką z kolorowego papieru, plastelina, fabami itp…..), dzieci będą wiedziały o co chodzi 

Do wyboru :

Pani Wiosna

https://www.google.com/search?q=kolorowanki+do+wydruku+pani+wiosna&tbm=isch&ved=2ahUKEwjuv4LM_bPoAhUW7qQKHTamDbgQ2-cCegQIABAA&oq=kolorowanki+do+wydruku+pani+wiosna&gs_l=img.3...43055.56193..56894...0.0..0.1395.5559.0j18j1j5-1j0j2......0....1..gws-wiz-img.......35i39j0i67j0j0i131i67j0i131.Z5CibQLu38k&ei=tHF6Xu6VH5bckwW2zLbACw&client=firefox-b-d#imgrc=duqiZjfn7kcMLM

Szablon “motylek”

https://www.google.com/search?q=szablon+motylek&tbm=isch&ved=2ahUKEwjv0e7G_rPoAhULyKQKHSVTBJQQ2-cCegQIABAA&oq=szablon+motylek&gs_l=img.3..0j0i8i30l4j0i10i24.119061.121637..122129...0.0..0.615.1527.0j5j1j5-1......0....1..gws-wiz-img.......0i3.3ukQO-UkSMs&ei=tnJ6Xu-eCIuQkwWlppGgCQ&client=firefox-b-d#imgrc=7JtfYBwrDNGiAM

Szablon “ślimak”

https://www.google.com/search?q=szablon+slimak&tbm=isch&ved=2ahUKEwjsnN2B_7PoAhVL3KQKHYHlARIQ2-cCegQIABAA&oq=szablon+slimak&gs_l=img.3..0j0i8i30.55268.60500..61477...0.0..0.390.2459.0j9j2j2......0....1..gws-wiz-img.......35i39j0i3.DiRQ0Nvubqo&ei=MXN6XqzAI8u4kwWBy4eQAQ&client=firefox-b-d

Miłej pracy I powodzenia 

Wasze ciocie

Statystyka strony

Strona oglądana: 240 razy.

Rejestr zmian

Wytworzył:Agata Tyska, data: brak danych r., godz. brak danych
Wprowadził:Agata Tyska, data: 23.03.2020 r., godz. 16.24
Ostatnia aktualizacja:Agata Tyska, data: 08.04.2020 r., godz. 21.25
Rejestr zmian:
CzasAdministratorOpis zmiany
08.04.2020 r., godz. 21.25Agata TyskaEdycja strony
08.04.2020 r., godz. 21.24Agata TyskaEdycja strony
08.04.2020 r., godz. 21.21Agata TyskaEdycja strony
05.04.2020 r., godz. 19.40Agata TyskaEdycja strony
05.04.2020 r., godz. 19.39Agata TyskaEdycja strony
05.04.2020 r., godz. 19.31Agata TyskaEdycja strony
05.04.2020 r., godz. 19.30Agata TyskaEdycja strony
01.04.2020 r., godz. 22.45Agata TyskaEdycja strony
01.04.2020 r., godz. 19.06Agata TyskaEdycja strony
01.04.2020 r., godz. 19.05Agata TyskaEdycja strony
01.04.2020 r., godz. 19.05Agata TyskaEdycja strony
01.04.2020 r., godz. 19.04Agata TyskaEdycja strony
01.04.2020 r., godz. 19.02Agata TyskaEdycja strony
01.04.2020 r., godz. 19.01Agata TyskaEdycja strony
01.04.2020 r., godz. 19.00Agata TyskaEdycja strony
01.04.2020 r., godz. 18.55Agata TyskaEdycja strony
01.04.2020 r., godz. 18.54Agata TyskaEdycja strony
01.04.2020 r., godz. 18.53Agata TyskaEdycja strony
29.03.2020 r., godz. 19.39Agata TyskaEdycja strony
29.03.2020 r., godz. 19.37Agata TyskaEdycja strony
29.03.2020 r., godz. 19.36Agata TyskaEdycja strony
25.03.2020 r., godz. 21.32Agata TyskaEdycja strony
25.03.2020 r., godz. 21.31Agata TyskaEdycja strony
25.03.2020 r., godz. 21.27Agata TyskaEdycja strony
25.03.2020 r., godz. 21.20Agata TyskaEdycja strony
24.03.2020 r., godz. 17.02Agata TyskaEdycja strony
23.03.2020 r., godz. 16.38Agata TyskaEdycja strony
23.03.2020 r., godz. 16.36Agata TyskaEdycja strony
23.03.2020 r., godz. 16.34Agata TyskaEdycja strony
23.03.2020 r., godz. 16.24Agata TyskaDodanie strony

Copyright

© 2010 Gminne Przedszkole w Zegrzu Południowym
Zawartość merytoryczna: Agata Tyska, e-mail: gpzp@nieporet.pl
Projekt: INFOSTRONY - ADAM PODEMSKI, e-mail: adam.podemski@infostrony.pl
Serwis uruchomiono 1 marca 2010 r.