Przedszkole jest jednostką podległą Gminy Nieporęt (http://www.nieporet.pl)
Optymistyczne Przedszkole

Motto przedszkola:

Bo odkrywać świat, to nasza wielka sprawa

Bo zdobywać świat, to jest nasz wielki cel

My odkrywcy z Akademii wyruszamy

A więc ruszaj z nami bracie, jeśli chcesz."

Dane teleadresowe

Gminne Przedszkole w Zegrzu Południowym

ul. Rybaki 24, 05-130 Zegrze Południowe
tel./fax (22) 782-21-51
e-mail: gpzp@nieporet.pl
www: http://gpzp.nieporet.pl

Dyrektor - mgr Anna Kołodziej

Inspektorem Ochrony Danych w Gminnym Przedszkolu im. Akademii Małych Odkrywców w Zegrzu Południowym jest Pani Iwona Hećko-Umińska, e-mail: support@inbase.pl


Moda na zdrowe przekąski

Moda na zdrowe przekąski

Powroty do szkoły po wakacyjnym odpoczynku bywają trudne. Zwłaszcza, jeśli jako rodzice chcemy utrzymać zdrową, letnią dietę naszego dziecka. Warto, by świeże owoce czy warzywa, które w lecie znajdują się niemal codziennie na talerzu dziecka, nie znikały z listy posiłków również i po powrocie do codziennych obowiązków szkolnych. W ostatnich latach obserwuje się tendencję do zmniejszenia w diecie dzieci, szczególnie w wieku szkolnym, ilości produktów mlecznych, owoców i warzyw. Skutek jest taki, że spożycie wapnia, żelaza, potasu, magnezu i jodu oraz witaminy D jest zbyt małe, a zbyt dużo w stosunku do zalecanych norm jest w diecie sodu.
Rzadko zdajemy sobie sprawę, że w jednej porcji frytek (150 g) znajduje się ok. 120 mg sodu. Jedna średniej wielkości pizza zawiera ok. 2000 mg tego pierwiastka, nawet shake, kojarzony raczej ze słodkim napojem, ma go aż 500 mg.
Zbyt małe i zmniejszające się wraz z wiekiem spożycie żółtych, pomarańczowych
i czerwonych warzyw oraz owoców (głównym warzywem stają się ziemniaki w postaci frytek) przyczyniają się do powstawania licznych niedoborów witamin i składników mineralnych oraz błonnika pokarmowego.
Nadmiar słodzonych płynów, słodyczy, frytek, zapiekanek, itp. oraz podjadanie między posiłkami powodują osłabienie apetytu w porze, o której dziecko powinno zjeść normalny posiłek.
U uczniów podstawówek oraz u przedszkolaków obserwuje się również nadmierne spożycie sacharozy. Wielu rodziców traktuje cukier i słodycze jako wygodny środek wychowawczy. Dziecko zje nawet nie lubianą potrawę, o ile się ją "osłodzi". Dobre zachowanie zostaje nagrodzone cukierkiem, a dając dzieciom słodycze, przez pewien czas rodzice mają spokój.
Przekąski w szkole
Produkty, które stanowią największą konkurencję dla wartościowych posiłków, czyli kanapek, owoców czy jogurtów, pochodzą najczęściej ze szkolnych sklepików i automatów
z napojami
i przekąskami. Chociaż sporadyczne korzystanie
z nich nie powinno mieć negatywnego wpływu na zdrowie dziecka, to codzienny nawyk ich spożywania może być dla niego niekorzystny.
Jak sprawić, by nasze dzieciaki chciały i potrafiły wybrać zdrowe przekąski? Dzieciom w wieku szkolnym należy bezwzględnie zapewnić możliwość zjedzenia drugiego śniadania, ale nie wręczając mu pieniądze, ale przygotowując wartościowy posiłek. Pozwólmy im decydować, jakie produkty zabiorą ze sobą do szkoły. Drożdżówki są najprostszym sposobem, ale niekoniecznie najlepszym. Pozwalajmy na ich spożywanie tylko sporadycznie, w zamian przygotujmy ciekawe, kolorowe kanapki, złożone z bułki pełnoziarnistej, wędliny bądź sera i warzyw - sałaty, pomidora, papryki, ogórka, rzodkiewki, itp. Do tego dołóżmy owoc albo jogurt. Nie zapomnijmy również o butelce
z wodą.
Dziecko coraz więcej czasu spędza ze swoimi rówieśnikami i przejmuje od nich zarówno zdrowe, jak i złe nawyki żywieniowe.
Jak sobie z tym poradzić?
Pozwólmy od czasu do czasu, aby dziecko kupiło sobie to, na co ma ochotę, ale starajmy się przy tym kształtować zdrowe nawyki żywieniowe.
Zamiast słodyczy proponujmy jogurty, kefiry, budynie, kisiele, ciasto drożdżowe oraz świeże czy suszone owoce.

Pomysły na zdrowe przekąski
Zdrowe przekąski najlepiej wykonywać na bazie owoców oraz mleka i jego przetworów. Mimo że większość dzieci lubi owoce i jogurty, to może się zdarzyć, że w ich diecie będzie występował ciągle ten sam produkt. W takiej sytuacji najlepiej pozwolić, aby go zabrakło
w domu i raz na jakiś czas zapomnieć o nim w czasie robienia zakupów. Korzystajmy z owoców w puszkach i mrożonych. Przygotowujmy na ich bazie własne przetwory.
Jeśli dziecko lubi jabłka, być może z chęcią zje również gruszki; pomarańcze możemy zastąpić grejpfrutem lub mandarynką; brzoskwinie - morelami czy kiwi, a rodzynki
i winogrona - truskawkami, poziomkami, jagodami
i borówkami amerykańskimi. Latem mamy szeroki wybór różnorodnych kolorowych owoców, korzystajmy z tego, używając ich do przygotowywania koktajli mleczno - owocowych, kruchych ciast z owocami, sałatek owocowych. Dodawajmy je do budyniu
i kisielu.
Przygotowujmy owoce w różny sposób: upieczmy jabłko, banany posypmy brązowym cukrem
i polejmy sokiem, zamrażajmy banany i bezpestkowe winogrona (smakują jak lody), podawajmy owoce w postaci szaszłyków, nadziewanych na patyczki.
Jako przekąskę do samochodu czy w podróży zaproponujmy suszone owoce (morele, figi, daktyle, rodzynki) lub orzechy. Na naleśniki i gofry nakładajmy świeże lub mrożone borówki amerykańskie, jagody czy maliny, albo przecier jabłkowy posypany cynamonem. Zalewajmy owoce galaretką. Podawajmy owoce obrane, pokrojone lub podzielone na cząstki. Dodawajmy je do płatków śniadaniowych. Dodawajmy je do sałatki z tuńczykiem lub kurczakiem - tu świetnie nadają się brzoskwinie i ananasy z puszki. Przygotowujmy jogurty naturalne zmiksowane z ulubionymi owocami. Zamrożone smakują jak lody. Słodkie batony zastąpmy batonikami zbożowymi, biszkoptami czy herbatnikami oraz ciastem drożdżowym.
Warto zadbać, aby dziecko zawsze miało w plecaku butelkę z niegazowaną wodą.

Statystyka strony

Strona oglądana: 763 razy.

Rejestr zmian

Wytworzył:Anna Kołodziej, data: brak danych r., godz. brak danych
Wprowadził:Agata Tyska, data: 25.10.2016 r., godz. 19.18
Ostatnia aktualizacja:Agata Tyska, data: 25.10.2016 r., godz. 19.18
Rejestr zmian:
CzasAdministratorOpis zmiany
25.10.2016 r., godz. 19.18Agata TyskaDodanie strony

Copyright

© 2010 Gminne Przedszkole w Zegrzu Południowym
Zawartość merytoryczna: Agata Tyska, e-mail: gpzp@nieporet.pl
Projekt: INFOSTRONY - ADAM PODEMSKI, e-mail: adam.podemski@infostrony.pl
Serwis uruchomiono 1 marca 2010 r.